Un excés en la salinitat del Racó d’Olla tenyeix la llacuna de color rosa
Una concentració inusualment alta de sal en l’aiguamoll ha afavorit la proliferació dels bacteris que produeixen el color rosat
Qui haja visitat en les últimes setmanes el Racó de l’Olla, una de les reserves naturals fonamentals del parc de l'Albufera, potser s’ha trobat amb una estampa sorprenent. L’aigua de la llacuna ha lluït des de finals d’agost un color rosat que li donava un aspecte similar al que adquireixen les Salines de Santa Pola.
No és casualitat aquesta associació, perquè és precisament la presència salina la responsable d’aquest canvi de color. L’hipersalinitat de l’aiguamoll es produeix fonamentalment després d’un període d’altes temperatures, en què s’acusa l’evaporació i els nivells d’inundació arriben al seu mínim anual.
En conseqüència, s’incrementa quantitat relativa de sal en l’aigua, que arriba a ser més elevada que en la mar. L’alta concentració salina converteix la llacuna en un entorn hostil per a moltes espècies, però és l’escenari idoni per a la proliferació d’altres habitants, menys habituals, que generen un efecte visual de canvi de color.
Les analítiques realitzades pel Servei de Conservació dels Ambients Aquàtics de la Devesa-Albufera ha demostrat que el responsable de la coloració en aquest cas concret ha sigut un bacteri anomenat Thiocapsa. Com major siga l’evaporació, major serà la intensitat de l’efecte visual de coloració —ja que l’aigua, en realitat continua sent transparent—, perquè la concentració d’aquests diminuts éssers vius també serà major.
No és la primera vegada que aquest saladar es vesteix de rosa. L'últim episodi d'aquestes característiques es va registrar al final d’estiu de l’any 2018. Amb les recents pluges i la pujada gradual dels nivells d'inundació de la reserva l'aigua ha tornat al seu aspecte habitual.
Més llegit
-
Mor un copilot i el pilot queda ferit molt greu al Ral·li de la Ceràmica a Castelló
-
El 80% del professorat aposta per mantindre la vaga mentre que Educació i sindicats tornen a negociar este diumenge
-
Calculadora | Descobrix la teua nota final de la PAU i a quina carrera pots accedir amb ella
-
FOTOGALERIA | Així serà la futura Estació Central de València
-
Tres universitats valencianes fan una crida a l'entesa per a "recuperar la normalitat en el sistema educatiu valencià"
-
Detenen un home a Torrent per presumptament maltractar i amenaçar la parella embarassada