La UE acorda deixar d'importar gas natural a Rússia i eliminar gradualment el petroli
El termini acaba a finals del 2027, però el març del 2026 els països hauran de presentar un pla de diversificació
Els negociadors del Consell de la Unió Europea (UE) i del Parlament Europeu han acordat este dimecres que la UE deixe d’importar gas natural des de Rússia a partir de setembre del 2027, i gradualment haurà de fer el mateix amb el petroli de cara a la fi del mateix any.
En un comunicat, el Parlament Europeu ha precisat que les importacions de gas natural liquat (GLN) s'acabarien, com a tard, el 31 de desembre del 2026, mentre que les de gasoducte finalitzarien, a tot estirar, l'1 de novembre del 2027.
En concret, es prohibiran les importacions sis setmanes després que entre en vigor la regulació, però s'iniciarà un període de transició per a contractes ja existents: fins a abril (GLN) o juny (gasoducte) del 2026 per a acords de subministrament a curt termini tancats abans de juny del 2025 i fins a l'1 de gener del 2027 per a contractes de gas natural liquat a llarg termini.
Quant als contractes a llarg termini de gas bombat per gasoducte, la prohibició entraria en vigor el 30 de setembre del 2027 i podria acordar-se una pròrroga d'un mes només si algun país no arriba als nivells de gas emmagatzemat requerits per a superar l'hivern sense estretors. Així doncs, el termini màxim en cas que es concedisca alguna extensió s'allargaria fins a l'1 de novembre.
Les negociacions, que han conclòs a altes hores de la matinada, han confirmat també que la Comissió manté el compromís d'eliminar gradualment totes les importacions de petroli rus que encara efectua per a finals del 2027.
Hongria, en particular, ha pressionat la Comissió perquè mantinga la compra de petroli rus, apel·lant a la seguretat energètica, i el primer ministre, Viktor Orbán, n'ha parlat fins i tot amb el president dels Estats Units, Donald Trump.
Brussel·les presentarà una proposta legislativa sobre el tema a principis de l'any que ve.
"Estem passant eixa pàgina i ho fem per sempre. Esta és l'alba d'una nova era, l'era de la plena independència energètica d'Europa respecte a Rússia", ha celebrat la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, en una declaració a la premsa.
Segons xifres de la cap de l'executiu comunitari, les importacions de GNL i gas de gasoducte, que representaven un 45% a l'inici de la invasió russa d'Ucraïna, han caigut fins a un 13%, mentre que el petroli ha passat del 26% al 2% i el carbó, del 51% al 0%.
Von der Leyen ha assenyalat que, a més de fomentar la independència energètica de la Unió Europea, deixar de comprar combustibles fòssils russos també reduïx els ingressos que Moscou usa per a alimentar la guerra.
Els països de la UE hauran de presentar com tard l'1 de març del 2026 "plans nacionals de diversificació que descriguen mesures per a diversificar els seus subministraments de gas i petroli" i estan obligats a notificar a la Comissió en les setmanes posteriors a l’entrada en vigor del reglament si tenen contractes de subministrament de gas russos o prohibicions legals nacionals en vigor.
Exempcions i flexibilitats
L'acord obliga els estats membres a presentar plans nacionals de diversificació, excepte a aquells que ja no compren combustible rus, ni directament ni indirectament, quan entre en vigor la normativa.
A més, les adquisicions entraran sota un règim d’“autorització prèvia”, i es notificarà a la Comissió almenys un mes abans en cas de gas rus i de cinc dies perquè provinga d'altres productors.
Més llegit
-
L'anestesista de la clínica dental detingut després de la mort d'una xiqueta, acusat de furtar vials a un hospital públic
-
El nou Consell de Pérez Llorca tindrà tres vicepresidències i eleva Barrachina com a portaveu
-
À Punt farà les campanades des d’Utiel
-
Imatges inèdites en vídeo de l'arribada de Mazón al Cecopi el dia de la dana
-
Un coordinador d’Emergències confirma que va guardar les imatges de l’arribada de Mazón al Cecopi: “Em va semblar prudent fer-ho”
-
Pradas aportarà a la jutgessa els whatsapps amb Mazón del dia de la dana
Més vist
Més escoltat
-
02.12.2025 | La vesprada d'À Punt | Primera Part
-
02.12.2025 | 90 minuts
-
01.12.2025 | L'hora de la cultura
-
03.12.2025 | Amunt i avall | Primera Part
-
01.12.2025 | "El Gastroturista", amb Vicent Gil | Manuel Alonso Fominaya: la mar, el sabor i la passió per cuinar
-
01.12.2025 | La màgia del circ amb Lara Aragón