Tres setmanes de vaga i novena reunió: quin és l’estat de l’acord entre sindicats i Educació?
Ambdós parts reprenen conversacions amb el 80% del professorat partidari de mantindre la vaga i el 91% que rebutja l'última proposta de Conselleria
Es tanca el mes de maig a les portes d'iniciar este dilluns la quarta setmana de vaga indefinida del professorat. Conselleria d’Educació i sindicats tornen a reunir-se este diumenge de vesprada per a tractar de desencallar les negociacions.
Educació presentarà una nova proposta en una reunió convocada de manera extraordinària a les 18:00 hores, la novena des que va començar la vaga el passat 11 de maig. La trobada arriba després que els sindicats demanaren avançar les negociacions i no esperar a dilluns per a reprendre els contactes.
La reunió es produïx després que el professorat haja participat este dissabte en una consulta impulsada pels sindicats majoritaris, STEPV, CCOO i UGT, per a valorar l'última oferta de la Conselleria.
Segons els resultats, en què han participat 30.014 docents, el 80% aposta per mantindre les mobilitzacions: un 26% vol continuar amb la vaga indefinida en el format actual i un 54% preferix substituir-la per mobilitzacions puntuals. Només un 20% es mostra partidari de desconvocar la vaga indefinida, però continuar altres tipus de mobilització i un 0,3% desconvocar la vaga indefinida i no continuar amb cap mobilització. El 91% rebutja la proposta de la Conselleria en conjunt.
La burocràcia, l'únic punt pròxim a l'acord
Els sindicats STEPV, CCOO i UGT mostren a l’enquesta que la burocràcia és l'únic dels huit blocs de la proposta de la Conselleria que el professorat ha avalat majoritàriament en la consulta, amb un 68% de respostes positives.
La proposta presentada dijous per Educació també incloïa mesures relacionades amb les plantilles, les substitucions, l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials, la formació docent o les infraestructures escolars. Tanmateix, els sindicats consideren que moltes d'estes mesures són insuficients.
El salari i les ràtios, els grans esculls
Un dels principals punts de desacord continua sent la reducció de ràtios, amb més d’un 90% de rebuig segons l’enquesta.
La recuperació del poder adquisitiu dels docents continua sent una altra reivindicació central del conflicte.
La Conselleria havia plantejat una millora retributiva d'uns 200 euros mensuals vinculada a un acord progressiu, però la proposta no ha aconseguit consens del professorat consultat este cap de setmana, amb un 90% de rebuig.
Un fet que desmarca la posició dels sindicats minoritaris, ANPE i CSIF, que sí que l’han acceptat, tot i que sols representen el 33’5% dels
Els sindicats majoritaris que representen un 66,5% del professorat, STEPV, CCOO i UGT, consideren que la proposta continua lluny de compensar la pèrdua de poder adquisitiu acumulada durant els últims anys i reclamen un compromís econòmic més ambiciós.
Una negociació clau per al futur de la vaga
La reunió d'este diumenge es produïx en un context de màxima pressió per a les dos parts. La vaga indefinida acumula ja tres setmanes de mobilitzacions i ha protagonitzat diverses manifestacions multitudinàries arreu de la Comunitat Valenciana.
Els sindicats mantenen les seues principals exigències: millores salarials, reducció de ràtios, menys burocràcia, reforç de les plantilles, cobertura més ràpida de les substitucions i més recursos per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats específiques.
Per la seua banda, la Conselleria defensa que les últimes propostes representen avanços significatius i confia que la reunió d'este diumenge servisca per a acostar posicions.
El resultat de la trobada podria marcar el futur immediat del conflicte educatiu més important dels últims anys a la Comunitat Valenciana.
Més llegit
-
Mor un copilot i el pilot queda ferit molt greu al Ral·li de la Ceràmica a Castelló
-
El 80% del professorat aposta per mantindre la vaga mentre que Educació i sindicats tornen a negociar este diumenge
-
Calculadora | Descobrix la teua nota final de la PAU i a quina carrera pots accedir amb ella
-
FOTOGALERIA | Així serà la futura Estació Central de València
-
Tres universitats valencianes fan una crida a l'entesa per a "recuperar la normalitat en el sistema educatiu valencià"
-
Detenen un home a Torrent per presumptament maltractar i amenaçar la parella embarassada