La transhumància, una travessera a la recerca de l’eterna primavera
Aquesta activitat, que a hores d'ara només fan un grapat de pastors, té grans beneficis ecològics i de benestar animal
Amb l'arribada del fred, els ramats de vaques i ovelles baixen de les muntanyes de Terol a la recerca de les pastures amb aliment a zones més temperades. És l'anomenada transhumància, una activitat que a hores d'ara només fan un grapat de pastors, però que té grans beneficis ecològics i de benestar animal.
Després de passar l'estiu a les muntanyes de Cantavella, amb l'arribada del fred, pastors i ovelles baixen a la recerca del que anomenen l'eterna primavera. “A l’hivern neva i s’ha de donar menjar al ramat. Si busques no gastar els diners, pots aprofitar les pastures de l’hivern”, assegura el pastor Gonzalo Gargallo.
Durant quatre dies travessen les comarques dels Ports i l'Alt Mestrat i el Baix Maestrat fins arribar a Sant Rafel del Riu. Una llarga travessia amb diferents beneficis tant per a l'ecosistema com per als animals. “És brutal com ajuda a desbrossar de manera natural. És una carn que aprofita els recursos que d'altra manera no es podrien fer ús, com són les pastures als llocs més difícils", explica el tècnic de la càtedra d’Agroecologia de la Universitat de València, Miquel Montés. Ara, el mantell blanc d'ovelles descansa per a reprendre la marxa demà amb la primera claror del matí.
Més llegit
-
Vota per la millor crítica d'À Punt – Falles 2026
-
Vota per la millor falla infantil d’À Punt – Falles 2026
-
Quan l’artista planta la comissió i no el monument
-
El TSJCV rebutja investigar Carlos Mazón per la gestió de la dana i la causa es manté en el jutjat de Catarroja
-
Compromís suspén cautelarment de militància el regidor d’Altea detingut per presumpta violència de gènere
-
El mapa de les gasolineres valencianes: preus disparats i més de 25 € de diferència per omplir el dipòsit
Més vist
Més escoltat
-
15.03.2026 | Els últims '90 minuts'
-
16.03.2026 | Les notícies del migdia
-
16.03.2026 | "El Gastroturista", amb Vicent Gil | David Joaquín, xef de Farigola i Menta
-
15.03.2026 | Fem banda
-
16.03.2026 | Cadena de valor | Com afecta la crisi d’Ormuz a les energies renovables?
-
16.03.2026 | Les notícies del matí