Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS

El repte de recuperar la mobilitat a la zona zero de la dana: vora 200.000 persones encara depenen de busos llançadora

El conseller Martínez Mus reitera el compromís de reobrir tot el metro el 21 de juny mentre avancen les obres de la nova estació de Paiporta, nuc estratègic a l'Horta Sud

La nova estació de Paiporta, en obres / À Punt NTC

La carrera per a recuperar el transport públic a les comarques situades en l'epicentre de la dana del 29 d'octubre, sobretot l'Horta Sud i la Ribera Alta, xafa l'accelerador a mesura que s'acosta l'estiu. És la data que s'ha marcat la Generalitat per tal que Metrovalència reprenga el servei complet en tota la xarxa. Sis mesos després de les fatídiques inundacions que han causat 228 víctimes mortals, encara hi ha tres línies de metro que no funcionen amb normalitat i han de cobrir els trajectes amb autobusos llançadora per a connectar les poblacions de la zona. Són la 1, la 2 i la 7, que encara tenen vint parades inoperatives i cinquanta quilòmetres de via afectats, de manera que solament arriben fins a l'estació intermodal de València Sud en lloc de Vilanova de Castelló i Torrent, d'acord amb el traçat original.

Esta manca, focalitzada en la part sud de la xarxa, obliga els usuaris habituals del metro a buscar alternatives per a poder garantir-se la mobilitat; entre altres, els autocars especials habilitats per l'administració autonòmica, que operen en superfície el recorregut subterrani per a connectar poblacions com ara Paiporta, Picanya, Torrent, Picassent, l'Alcúdia o Alberic. D'acord amb les xifres proporcionades per la Conselleria d'Infraestructures, fins ara s'han expedit 200.000 títols dels abonaments de transport gratuït per a persones residents en municipis afectats per la dana, vora la meitat de les més de 400.000 potencials beneficiàries.

La Generalitat ha mobilitzat una inversió global de 125 milions a Metrovalència per a reconstruir abans d'estiu tota la xarxa que va ser arrasada per la barrancada. Actualment, s'ha aconseguit recobrar el servei en 127 de les 147 estacions, baixadors i parades que conformen la xarxa ferroviària i l'objectiu és poder obrir al complet el 21 de juny, restablint la connexió de 36 poblacions en cinc comarques diferents.

Tram afectat per la dana que encara no està operatiu / À Punt NTC

Entre els treballs que estan escometent els tècnics de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) destaca la construcció de l'estació de metro de Paiporta, una fita molt simbòlica per a la recuperació total del metro. Esta parada, estratègica per a la comunicació entre els pobles de l'Horta Sud i amb 1,5 milions d'usuaris anuals, va ser literalment engolida per l'aigua. Mig any després encara continua en procés de reconstrucció, però ja dona una imatge que contrasta molt amb l'estampa del 29 d'octubre, totalment negada. La destrucció, de fet, va ser tan gran que es va optar per demolir el que quedava per a poder fer-la nova.

El conseller d'Infraestructures, Vicente Martínez Mus, ha visitat este divendres les obres del pont que travessa el barranc de Poio i l'estació de Metrovalència a Paiporta per a comprovar en primera persona el transcurs de les actuacions. S'ha reafirmat en el compromís que el 21 de juny tota la xarxa estarà completament operativa. "Ja tenim el pont i la via, ara estem treballant a la catenària i mantenim l'objectiu", ha dit Martínez Mus a preguntes dels mitjans de comunicació per l'horitzó temporal.

El veïnat espera que els terminis es complisquen per a fer un pas més en la tornada a la normalitat i espera que arribe l'anhelada data en el calendari. Quan queda a penes mes i mig, el rellotge s'ha iniciat ja per a la reobertura total i la presència, de nou, dels combois circulant per les vies de l'Horta Sud.

l’Horta Sud la Ribera Alta Mobilitat dana Dana 2024

També et pot interessar