La RAE afirma que la Constitució espanyola és gramaticalment "impecable"
En el seu informe no està a favor de canviar el llenguatge, però sí de desdoblar paraules com ‘príncep’ i ‘princesa’.
La Constitució és "gramaticalment impecable". Així ho afirma la Reial Acadèmia Espanyola en l'informe encarregat pel govern espanyol, un text aprovat per unanimitat. Encara que no està a favor de canviar el llenguatge de la Carta Magna, sí que veu "correcte" en les seues recomanacions desdoblar substantius com ‘rei’ i ‘reina’, o ‘príncep’ i ‘princesa’, en cas que s’"escometera una reforma" de la Constitució.
"L'informe es basa en el coneixement que té l'Acadèmia de l'ús general i comú més estés del nostre idioma en l'univers hispanoparlant", ha dit el director de la RAE, Santiago Muñoz Machado, durant la presentació del document sobre el bon ús del llenguatge inclusiu en la Constitució espanyola", que va ser encarregat per l'actual vicepresidenta primera del govern, Carmen Calvo, per a aquesta legislatura.
En aquest sentit, segons l'informe, la Carta Magna fa nombroses referències al rei, però algunes consideracions "aconsellen incorporar l'expressió reina", que només apareix dues vegades en la Constitució, en concret en l'article 58. Una cosa similar ocorre amb el femení de príncep, que no apareix en cap ocasió.
Pel que fa a altres regulacions que podrien ser "aclarides" en ocasió d'una reforma constitucional, valora la RAE, també estarien les expressions nominals definides o indefinides, és a dir, aquells masculins singulars com ‘ciutadà’, ‘senador’, ‘defensor del poble’ o ‘president’ que també podrien ser desdoblades a la forma femenina.
Paraules que es refereixen tant a homes com a dones
No obstant això, hi ha unes altres paraules, com a ‘espanyols’, ‘ciutadans’, ‘ministres’, ‘militars’, ‘funcionaris’ o ‘ambaixadors’ que tenen “inequívocament” un valor inclusiu, ja que es refereixen tant a homes com a dones.
L'informe remés al govern compta també amb una comparació amb altres constitucions com la de Xile, Colòmbia, Mèxic, Veneçuela, França, Itàlia i Portugal.
Més llegit
-
Consulta el mapa de les gasolineres valencianes després de l'entrada en vigor de la reducció de preus
-
La confraria de la Sang de Sagunt torna a rebutjar amb una àmplia majoria l’entrada de les dones com a confrares
-
Primer dia de dol a Torrevieja per l'assassinat vicari de la xiqueta de tres anys a mans del pare
-
La Fúmiga reunix l'escena musical en valencià en "La gent de la Mediterrània"
-
Una manifestació unitària crida "no a la guerra" a València
-
Dilluns més núvols i probables ruixats