Directes
Ara en la televisió
A LA SACA

PP i Vox rebutgen de nou posar en marxa la zona de baixes emissions a València

Han votat en contra d’una moció de l’oposició, posant en risc més de 100 milions de fons europeus

Ple ordinari de l'Ajuntament de València del 22-12-2025 / Ajuntament de València

El ple de l'Ajuntament de València ha rebutjat, amb els vots de l'equip de govern format per PP i Vox, una moció alternativa de l’oposició en la qual s'instava a aprovar i posar en marxa, “amb caràcter immediat, una zona de baixes emissions (ZBE) eficaç i conforme a la normativa estatal”.

La proposta és la mateixa que ja va defensar l'oposició —PSPV i Compromís— en un ple extraordinari a principi de desembre, però retirant la restricció del trànsit al carrer de Colom i l’aposta per un corredor verd sense carrils de circulació, amb la voluntat de “facilitar l’aprovació de l’ordenança”.

El regidor Giuseppe Grezzi ha defensat en l'hemicicle la moció presentada pel grup Compromís per a reclamar millores urgents en el transport públic i en el funcionament de l'Empresa Municipal de Transports (EMT). Ha denunciat el deteriorament del servei, l'augment de tarifes i l'eliminació de mesures de gratuïtat i descomptes. Així mateix, ha alertat de l'impacte negatiu d'aquestes decisions en els usuaris i del risc de pèrdua d'ajudes vinculades a la ZBE.

Per la seua part, la regidora socialista María Pérez ha presentat una moció alternativa per la qual “insta el govern municipal a aprovar i posar en marxa, amb caràcter immediat, una ZBE eficaç, conforme a la normativa estatal, que permeta millorar la qualitat de l'aire i garantir l'accés de València als fons estatals vinculats a la mobilitat sostenible que permeten mantindre els descomptes en el transport públic actualment en vigor”.

El regidor de Seguretat i Mobilitat, Jesús Carbonell, ha afirmat en resposta a Grezzi que en l'anterior mandat “no es van incorporar recursos humans, econòmics i materials a l'EMT” davant de l’electrificació del depòsit nord de l'EMT que ha iniciat l'equip de govern actual. Així mateix, ha criticat la incoherència de les mocions presentades per l'oposició i ha defensat la “planificació i extensió de la xarxa de l'EMT a tota la ciutat” per part de l'actual govern local.

Les dues mocions presentades per l'oposició han sigut rebutjades gràcies a la majoria de vots de l'equip de govern. D’esta manera, València no només no tindrà una ZBE operativa a principi de 2026, sinó que posar en risc l’ingrés de 115 milions d'euros del fons Next Generation per a ajudes al transport de la Unió Europea, que estan vinculats a l'aplicació de la mesura. Això faria que el preu del transport públic a la capital del Túria tornara a pujar.

També et pot interessar