Nanoanticossos contra les infeccions per fongs dels xiquets amb càncer
Una part de la mortalitat no es deu als mateixos tumors, sinó a les infeccions per fongs que contrauen en estar immunodeprimits per la quimioteràpia i radioteràpia
Un equip d'investigadors del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) estudiarà la utilització de nanoanticossos com a immunoteràpia per a combatre les infeccions per fongs que pateixen els xiquets amb càncer.
Una part important de la mortalitat associada al càncer infantil no es deu als tumors mateix, sinó a les infeccions per fongs que contrauen els xiquets pel fet d'estar immunodeprimits a causa dels agressius tractaments de quimioteràpia i radioteràpia.
En alguns tipus de càncer infantil, com la leucèmia (el més comú entre els xiquets), es calcula que el 10% dels pacients contrau aquestes infeccions.
Alta mortalitat
S'ha observat que la malaltia més comuna causada per fongs és l'aspergil·losi invasiva, que pot arribar a produir la defunció de fins al 70% dels xiquets amb càncer que la contrauen.
Els investigadors utilitzaran nanoanticossos i les denominades cèl·lules CAR-DT derivades de macròfags (cèl·lules del sistema immunitari) que es desenvoluparan en el laboratori perquè reconeguen el fong i l'ataquen, ha explicat Eva Gálvez, de l'Institut de Carboquímica del CSIC (ICB-CSIC), a Saragossa.
El projecte buscarà tractaments més efectius contra els fongs aspergil·lus, càndida, mucorals i fusàrium, que causen les infeccions per fongs més habituals.
“Aquests fongs no són perillosos per a una persona sana, però en el cas de pacients immunodeprimits, com és el cas dels xiquets amb càncer, poden ser letals”
"Es tracta d'una investigació completament nova perquè fins ara aquestes immunoteràpies s'estan utilitzant principalment contra tumors i es vol provar que també són vàlides per a les infeccions fúngiques", indica Gálvez.
El projecte es desplegarà durant els dos pròxims anys i els experiments es faran in vitro i també in vivo en models de cuc i ratolí, amb l'objectiu de provar-ne l'eficàcia i seguretat per a poder fer més endavant assajos clínics en pacients.
Té una aportació de 60.000 euros de l'Associació de Pares de Xiquets Oncològics d'Aragó (Aspanoa).
Més llegit
-
La Generalitat destinarà 163 milions d’euros per a mantindre l’educació gratuïta de 0 a 3 anys el curs que ve amb ajudes entre 300 i 460 euros
-
La presidenta dels biòlegs: “No és una solució centrar-nos només en la construcció d’infraestructures, hem d’anar a les causes”
-
Reallotjar el veïnat de zones inundables i reduir obra d'asfalt: consells dels biòlegs després de la dana
-
Feijóo, sobre el pacte de Catalunya: “Els diners dels espanyols no són per a finançar el temps en el govern de cap president”
-
La Generalitat qualifica d'inconstitucional "el contingent separatista català" i demana tornar al consens del Consell de Política Fiscal i Financera
-
Detenen un home a Antella per la mort de nou cadells de podenc valencià
Més vist
Més escoltat
-
14.07.2025 | Nova edició de l’Expedició Juvenil Cavanilles per la comarca de la Serrania
-
15.07.2025 | València Port Horitzó 2030; El port, motor sostenible al mediterrani
-
15.07.2025 | Les notícies del migdia
-
15.07.2025 | Amunt i avall | Quarta Part
-
14.07.2025 | 90 minuts
-
13.07.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana