Directes
Ara en la televisió
LA CUINA DE MORERA
Ara en la ràdio
FEM BANDA (reemissió)

Quasi la meitat de l'alumnat no fa res quan veu un cas d'assetjament escolar

El 9,4% assegura haver patit esta mena d'abusos en el centre d'estudis, amb insults, malnoms i burles com les accions més freqüents

Un adolescent, assegut d'esquenes a l'escala d'un centre educatiu / Shutterstock

Quasi la meitat de l'alumnat, un 47%, reconeix que no actua davant dels casos d'assetjament escolar que pateixen els companys de classe i vora un de cada deu afirma que ell mateix o un dels amics és víctima d'esta forma de maltractament psicològic, verbal o físic. Són algunes de les conclusions extretes del VI informe L'opinió dels estudiants, que anualment elaboren la Fundació ANAR i la Fundació Mútua Madrilenya amb dades procedents de col·legis de la Comunitat Valenciana, Madrid, Castella i Lleó, Castella-la Manxa i Balears. En l'enquesta participen més de 9.300 alumnes d'entre 11 i 14 anys i 454 professors de centres docents repartits entre estos territoris.

Segons les respostes, l'assetjament escolar té més incidència entre els 11 i els 12 anys i és molt similar entre xics i xiques. En concret, el 9,4% de l'estudiantat afirma que ell o algun dels companys pateix assetjament escolar cyberbullying, quan l'abús o intimidació es perpetra a través de les xarxes socials. Un de cada quatre (26,6%) assegura que estes situacions de maltractament en el col·legi duren més d'un any, el 47,3% manifesta que es mantenen mesos i el 26,1% assenyala que unes setmanes.

Encara que el 53% dels col·legials pensa que els companys de les víctimes sí que actuen contra l'assetjament, fins a un 47% reconeix que no fa res quan veu que un altre escolar n'és víctima. L'estudiantat, a més, pensa que el col·lectiu docent intervé cada vegada més davant d'esta classe de situacions: el 71,4% afirma que sí que ho fan —un 9,9% més que fa un any—, mentre que el 28,6% restant continua creient que el professorat no hi actua.

Una víctima i diversos assetjadors

Els insults, malnoms i burles són el tipus d'assetjament escolar més freqüent (87,6%), seguit de l'aïllament (42,6%), siga presencial o en xarxes socials. En canvi, continuen descendint les formes físiques d'agressió, com ara colps o puntades. L'abús s'exerceix en la majoria dels casos sobre una sola persona, independentment del sexe. No obstant això, els assetjadors solen ser diversos alhora, cosa que succeeix en el 49,8% dels casos.

"Les coses que fa o diu" (57,9%), "l'aspecte físic" (55,5%) i "els problemes personals" —psicològics, de discapacitat o de llenguatge— (33,5%) solen ser els principals motius esgrimits per a justificar l'assetjament a les víctimes.

Més ciberassetjament en xiquetes, sobretot per WhatsApp

L'estudi arreplega que els casos d'assetjament en línia es donen amb més freqüència entre les xiquetes (52%) i, de nou, la són més comuns entre l'alumnat d'entre 11 i 12 anys (73,5%). Els mitjans més habituals per a intimidar les víctimes són WhatsApp (71,9%), Instagram (44,8%) i TikTok (41,7%). La xarxa de missatgeria instantània preval en totes les etapes, mentre que TikTok s'usa més en primària i Instagram, més en secundària.

Un de cada cinc professors coneix casos

El 20,9% del professorat assegura conéixer casos d'assetjament escolar o cyberbullying en el centre escolar en què treballa i, en la meitat de les situacions, tenen constància perquè ho explica l'alumne afectat, especialment en secundària. En primària s'assabenta sobretot a través de la família.

Per al col·lectiu docent, la participació dels companys de classe de la víctima és crítica perquè es produïsca l'abús escolar (88,8%). També esmenten la normalització de la violència (87,9%), que creix al segon lloc respecte a informes anteriors, l'ús indegut de les noves tecnologies i de les xarxes socials (87,4%) i la falta de respecte a les diferències (86,1%) com altres aspectes que influeixen. Segons el professorat, els assetjadors es caracteritzen per sentir-se superiors a la resta (82,4%), l'agressivitat, falta de control i haver normalitzat la violència (79,5%) i problemes familiars (78,3%).

També et pot interessar

Veure totes les activitats