L’aspirina reduïx a la mitat el risc de recurrència del càncer colorectal després de cirurgia
El fàrmac mostra una eficàcia del 55% en pacients amb una mutació genètica concreta, segons un assaig clínic internacional
Un equip d’investigació dirigit per l’Institut Karolinska i l’Hospital Universitari Karolinska de Suècia ha demostrat en un nou assaig clínic aleatori que una dosi baixa d'aspirina reduïx a la mitat el risc de recurrència després de la cirurgia en pacients amb càncer de còlon i recte que presenten una alteració genètica concreta al tumor. Les conclusions provenen de l’assaig Alascca, publicat a The New England Journal of Medicine.
Cada any, quasi dos milions de persones són diagnosticades al món amb càncer colorectal. Entre el 20 i el 40% desenvolupen metàstasi, i això en dificulta el tractament i agreuja la mortalitat.
Estudis previs ja havien suggerit que l’aspirina podia reduir el risc d’alguns tipus de càncer i també el de recurrència després de la cirurgia en pacients amb mutacions als gens de la via de senyalització PIK3.
Estos gens regulen processos cel·lulars clau, com el creixement i la divisió. Quan muten, estos processos es descontrolen i poden derivar en una proliferació cel·lular que dona lloc al càncer. No obstant això, fins ara els resultats eren inconsistents i cap assaig clínic aleatori havia confirmat l’associació.
Un estudi amb 3.500 pacients
L’estudi va incloure més de 3.500 pacients amb càncer de còlon i recte en 33 hospitals de Suècia, Noruega, Dinamarca i Finlàndia. Els tumors amb una mutació específica en la via PIK3 —present en aproximadament el 40% dels pacients— es van assignar aleatòriament a rebre 160 mg d’aspirina diaris o un placebo durant tres anys després de la cirurgia. En els pacients amb la mutació genètica, el risc de recurrència es va reduir en un 55% en el grup que va rebre aspirina en comparació amb el grup placebo.
Més llegit
-
El fort vent obliga a suspendre el primer dia del SanSan de Benicàssim
-
Dos accidents, a l'A-7 i l'A-70, generen retencions en l'operació eixida per Setmana Santa
-
Els usuaris assenyalen dificultats en l'ús de l'app de Sanitat
-
Alerta sanitària per listèria en salmó noruec fumat de les marques Skandia, Gourmet i Carrefour
-
Mor un menor de setze anys després d’ofegar-se a la platja de Benicàssim
-
El cantant de La Raíz, Pablo Sánchez, anuncia que està en remissió del mieloma que el va apartar dels escenaris al febrer del 2025
Més vist
Més escoltat
-
01.04.2026 | 90 minuts
-
02.04.2026 | Les notícies del migdia
-
01.04.2026 | ContrÀpunt
-
02.04.2026 | Les notícies del matí
-
01.04.2026 | Cadena de valor | La llei contra el desaprofitament alimentari entra en vigor
-
31.03.2026 | Cadena de valor | Espanya redueix el dèficit al mínim en 18 anys i obri un nou escenari econòmic