De l’Antàrtida a les Canàries: la cronologia d’una crisi sanitària en un creuer
Tres persones mortes, una PCR positiva en hantavirus i diversos passatgers evacuats amb símptomes després de set setmanes de travessia
Els ulls de mig món estan fixos en el creuer Hondius, que ja navega cap a les Canàries. Des del 3 de maig estava fondejat a Praia, la capital de Cap Verd, a causa de la detecció d'un brot d'hantavirus entre un nombre molt reduït de passatgers. Segons ha conformat l’Organització Mundial de la Salut (OMS), en estos moments hi ha huit casos sospitosos associats al vaixell, amb tres morts confirmades i tres casos validats per proves de laboratori.
Però, quin va ser el primer cas? Quina ha sigut la transmissió entre els contagis? On han traslladat els casos simptomàtics d'hantavirus?
20 de març
El creuer MV Hondius ix de la Terra del Foc, a la Patagònia argentina, i fa diverses incursions en la zona antàrtica.
1 d'abril
El vaixell fa escala a Ushuaia (Argentina) i comença a travessar l'Atlàntic en direcció nord-est amb destinació a Cap Verd.
6 d'abril
Un passatger holandés de setanta anys presenta els primers símptomes: febra, cefalàlgia i diarrea lleu. En els dies següents, el seu estat s'agreuja amb insuficiència respiratòria greu.
11 d'abril
L'home mor mentre el vaixell navega cap a Tristão da Cunha. En eixe moment no és possible determinar la causa de la mort, i el cadàver continua a bord quasi durant dos setmanes sense que li facen proves microbiològiques.
24 d'abril
El cadàver el desembarquen a l'illa de Santa Helena, a uns 2.000 quilòmetres de la costa d'Angola, per a repatriar-lo als Països Baixos amb escala a Johannesburg (Sud-àfrica). Juntament amb el cos baixa la seua dona, de 69 anys, que comença a presentar símptomes gastrointestinals. Altres 23 passatgers desembarquen en esta escala en concloure ací el seu viatge i inicien la tornada a casa.
26 d'abril
La dona amb símptomes mor a Johannesburg.
27 d'abril
Un altre passatger emmalaltix i l'evacuen a Sud-àfrica.
28 d'abril
Una passatgera de nacionalitat alemanya comença a presentar signes de pneumònia.
2 de maig
La passatgera alemanya mor. El mateix dia s'obté el primer resultat positiu de PCR per hantavirus, corresponent a l'home evacuat el dia 27, que continua ingressat a la unitat de cures intensives d'un hospital sud-africà.
3 de maig
El vaixell arriba a Cap Verd, però les autoritats no autoritzen que desembarquen els passatgers. L'MV Hondius queda fondejat a pocs quilòmetres de Praia a l'espera de buscar un port on puga atracar. Tres passatgers presenten símptomes gastrointestinals, entre els quals hi ha el metge del creuer, que es troba en estat greu. Equips mèdics de Cap Verd avaluen els afectats i arrepleguen mostres per a analitzar-les.
5 de maig
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) i la Unió Europea sol·liciten al govern espanyol que permeta desembarcar en un dels seus ports els més de 140 passatgers que hi ha a bord. Espanya accepta.
6 de maig
Evacuen les tres persones simptomàtiques als Països Baixos per a rebre atenció mèdica.
Previsió: 9-11 de maig
Es preveu que l'MV Hondius atraque al port de Granadilla de Abona, al sud est de Tenerife, al llarg de dissabte. A partir de dilluns començarà l'evacuació dels més de 140 viatgers.
Als catorze passatgers espanyols els traslladaran a l'Hospital Central de la Defensa Gómez Ulla, a Madrid, on estaran en observació i quarantena durant el temps que establisquen els protocols clínics. Els passatgers estrangers passaran per un control sanitari a l'aeroport i seran repatriats als seus països d'origen.
Més llegit
-
Un avió que havia de traslladar un dels malalts d’hantavirus fa una parada tècnica a València
-
Avís taronja al litoral nord d'Alacant i litoral sud de València per precipitacions de 40 l/m² en una hora
-
Andrea, mare de Neizan, indemnitzada per negligència mèdica: “Almenys servirà perquè ell tinga la millor qualitat de vida possible”
-
Educació posarà hui damunt de la taula una nova proposta per tractar de frenar la vaga
-
El València Basket assalta Atenes i es manté amb vida en l'Eurolliga (87-91)
-
Una valenciana, a bord del vaixell amb el brot d'hantavirus: "Ho estem passant molt malament"
Més vist
Més escoltat
-
06.05.2026 | 90 minuts
-
05.05.2026 | L'hora de la cultura | Festival Xalar a l’Alt Maestrat i "Teló de Fons"
-
05.05.2026 | “Choriza May. El discurs de la reina”, el documental de la dragqueen valenciana més internacional
-
06.05.2026 | Sobreviure a una secta: el testimoni d’Alba Tubilla
-
06.05.2026 | Amunt i avall | Quarta Part
-
05.05.2026 | Les notícies del migdia