Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT

L’accident ferroviari d’Adamuz és el primer amb víctimes mortals de l’alta velocitat

Amb 39 morts, de moment, és el quart sinistre més greu registrat a Espanya, i un dels més greus d’Europa en este segle

Vista aèria de l'accident / Guàrdia Civil

El tràgic accident de tren d’este diumenge a Adamuz (Còrdova), en què el descarrilament d'un tren Iryo ha causat almenys 39 morts, és el primer amb víctimes mortals que es produïx en trens i vies d'alta velocitat des que començaren a operar a Espanya en el 1992.

Tot i que el tren que va descarrilar a Angrois, la Corunya en el 2013 era un Alvia, de velocitat alta (poden arribar als 200 km/h), ni la via per la qual circulava ni el mateix tren es consideren d’alta velocitat, ja que s’ha de poder arribar als 250 km/h. Per tant, el d’Adamuz és el primer accident d’un tren d’alta velocitat que deixa víctimes mortals.

Pel que fa a la quantitat de víctimes, amb la xifra oficial de 39 defuncions fins ara, l’accident d’este diumenge és el quart amb més morts en la història d’Espanya. Malgrat això, el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha afirmat en X que la xifra “no és definitiva”.

El pitjor accident ferroviari fins ara en la història d’Espanya va ser el 3 de gener de 1944 a l'eixida de l'estació lleonesa de Torre del Bierzo, quan el correu exprés 421 de Madrid a Galícia, replet de viatgers, va xocar contra una locomotora en maniobres. El règim franquista va silenciar inicialment el sinistre, i encara que la xifra oficial facilitada per Renfe posteriorment va ser de 78 morts i 75 ferits, s'estima que va haver-hi centenars de morts, al voltant de 500, segons diverses fonts.

El seguix l’accident del 24 de juliol de 2013, el de l’esmenat descarrilament a Angrois d'un tren de velocitat alta Alvia que cobria la ruta Madrid-Ferrol. El tren anava a 153 km/h en un punt on no es podia passar de 80. La màquina es va calar foc i un dels vagons va botar per un talús. Moriren huitanta persones i 143 van resultar ferides.

El juliol de 1972, 79 persones van perdre la vida després de xocar el ferrobús Cadis-Sevilla, entre les estacions del Corb i Lebrija, amb un tren exprés.

I en la memòria col·lectiva dels valencians i valencianes encara perviu l'accident de metro a València el 3 de juliol del 2006 en què, ara fa vint anys, van morir 43 persones i altres 47 resultaren ferides. En este accident, el metro, que anava al doble de la velocitat permesa, va bolcar en la corba del carrer Jesús. La sentència va determinar que els responsables de FGV eren conscients del perill i no van implementar les mesures de seguretat, per la qual cosa quatre exdirectius de l’empresa pública foren condemnats a 22 mesos de presó. Vint anys després, continua sent l'accident de metro més greu d'Europa.

En l’àmbit europeu, el d’Adamuz ha sigut el segon sinistre ferroviari més greu del segle, només per darrere del descarrilament d’Angrois. Per a trobar un sinistre amb més víctimes mortals en el Vell Continent cal remuntar-se al 1998 a Alemanya, quan un tren va xocar contra el pilar d'un pont un tren d'alta velocitat quan feia el recorregut Munic-Hamburg. Moriren 98 persones i 120 resultaren ferides.

També et pot interessar