Els impactes de meteorits sobre Mart revelen noves dades sobre la seua escorça
Les ones sísmiques que provoquen desvelen que és més densa i uniforme del que es pensava
Les ones sísmiques que causen els impactes de meteorits sobre el planeta Mart actuen com una mena d’escàner sobre el planeta roig. Gràcies a aquests terratrémols, cada vegada sabem més sobre l'estructura i composició del cos celeste. L’últim meteorit, però, ha sigut més revelador que els predecessors i ha oferit una informació nova fins ara desconeguda: l’escorça marciana és més densa i uniforme del que pensaven els científics.
La clau l’ha donada la sonda InSight de l’Administració Nacional Aeronàutica i de l'Espai dels Estats Units, la Nasa, un sismòmetre que es troba plantat sobre la superfície marciana i que detecta els moviments de les ones i estudia l’evolució geològica del planeta. Els darrers quatre anys la sonda ha detectat ones sísmiques de més de mil terratrémols amb ones que procedien sempre de les profunditats del planeta. Però el meteorit caigut la Nit de Nadal va marcar la diferència: era el primer que generava ones que procedien de la superfície.
El tipus d'ona determina la informació
La diferència és important: si les ones són profundes donen informació sobre el nucli i el mantell del planeta, si són superficials revelen com és l’escorça. El fenomen i les troballes derivades s'han publicat en dos estudis en la revista científica Science. "És la primera vegada que s'observen ones sísmiques superficials en un planeta diferent de la Terra. Ni tan sols les missions Apol·lo a la Lluna ho van aconseguir", afirma Doyeon Kim, investigador de l'Institut de Geofísica de l’Escola Politècnica Federal de Zuric i autor principal de l'estudi que ha analitzat les dades de l’InSight.
Un segon equip va analitzar les imatges obtingudes per la nau espacial multipropòsit Mars Reconnaissance Orbiter, que es troba a l’espai marcià, que mostraven un cràter de més de 130 metres de diàmetre a uns 3.500 quilòmetres del lloc on es troba l’InSight i un segon cràter a vora 7.500 quilòmetres del sismòmetre.
Permetrà saber com es va formar
L’anàlisi de l’escorça d’un planeta permet determinar com es va formar i com ha evolucionat els últims mil·lennis. Fins ara es tenia una idea diferent de l’estructura de Mart, però el canvi radica en els processos de ressorgiment volcànic i podria ser que l’estructura actual s’haguera format per acumulació de material expulsat per l'impacte d'un meteorit fa més de 3.000.000 d’anys.
S’espera que la sonda InSight continue aportant informació sobre Mart, encara que haurà de jubilar-se el mes de desembre per l’acumulació de pols als panells solars. Mentrestant, l’equip de Zuric processa els resultats d’un altre sisme marcià ocorregut el maig passat que va produir ones sísmiques superficials detectades pel sismòmetre. Potser seran tan reveladors com els del meteorit de la Nit de Nadal.
Més llegit
-
La Casa Blanca assegura que Espanya "ha acordat cooperar" amb l'exèrcit estatunidenc i el govern ho desmentix "terminantment"
-
Sánchez respon a Trump: “La nostra postura es resumix en un ‘No a la guerra’”
-
Reobri l'AP-7 en direcció a València, però continua tallada a Alcalà de Xivert en direcció a Barcelona
-
Pluja més forta i continuada per a dijous
-
Els últims afusellaments del franquisme i un homenatge a Ronsard: així són els versos inèdits d’Estellés
-
El pas de Regina deixarà pluja dèbil a les comarques centrals i al nord, vent de gregal al sud i pols en suspensió
Més vist
-
03.03.2026 | Especial Falles: La mascletà - pirotècnia Alto Palancia
-
04.03.2026 | Especial Falles: La mascletà - pirotècnia Dragón de Villena
-
04.03.2026 | Informatiu migdia | L'oratge
-
Xino xano | La muntanya perduda (Mont Perdut)
-
03.03.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
03.03.2026 | La vesprada amb tu
Més escoltat
-
03.03.2026 | 90 minuts
-
03.03.2026 | "Psicologia", amb Lorena Gascón | Cinema i trastorns mentals: entre realitat i ficció
-
03.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Primera Part
-
03.03.2026 | Cadena de valor | Els efectes econòmics del conflicte a l’Iran arriben a la Comunitat Valenciana
-
04.03.2026 | Les notícies del migdia
-
03.03.2026 | Les notícies del migdia