La IA revoluciona el món de l'art, però també posa en perill els drets dels artistes
La SGAE ha fet una primera estimació de les pèrdues a causa de la intel·ligència artificial: “S’estima en més d’un 20% la pèrdua d’ingressos que puguen tindre els autors en cinc anys”
La intel·ligència artificial generativa, quan s’aplica a la pintura, la literatura o la música, funciona com si es tractara d’un artista que només es dedica a copiar altres artistes. És una qüestió polèmica que hui es plantegen totes les professions creatives: la intel·ligència revoluciona el món de l'art, però també posa en perill els drets dels artistes.
Les obres d'art creades per la intel·ligència artificial són motiu de preocupació per a alguns creadors. Tal com explica l’escriptora i catedràtica de la Universitat Internacional de València (VIU) Ana Merino, estan “francament preocupats perquè del que parlem és dels nostres drets”.
Per a alguns artistes, la intel·ligència artificial generativa no és més que una màquina de plagiar. “Ha absorbit sense permís el material de moltíssimes persones”, explica Marta Nadal, directora dels Serveis Jurídics de la SGAE. “La intel·ligència artificial no compon des de zero, només és capaç de generar contingut si ha estat exposada a eixos continguts”.
Un exemple molt actual amb què expliquen esta situació és quan la IA converteix fotos a l'estil Pixar o de l'estudi Ghibli, una pràctica que ha esdevingut tendència en les xarxes socials. En este cas, la transformació d’imatges és possible perquè ha analitzat milers d'exemples d'estos estils, i els replica.
El que s’està fent és plagiar, perquè les dades són fragments d’altres obres
“El que s’està fent és plagiar, perquè les dades són fragments d’altres obres” afirma Nadal. “S'utilitzen obres protegides per la propietat intel·lectual sense el consentiment dels autors”. Per això, es planteja el debat sobre si és lícit que l’algoritme copie sense acreditar ni pagar.
Per a Nadal, la resposta és clara: “Segons la llei, és obligatori el consentiment i una remuneració justa”. Per això, des de la SGAE s’ha fet una primera estimació de pèrdues a causa de la intel·ligència artificial. “S’estima en més d’un 20% la pèrdua d’ingressos que puguen tindre els autors en cinc anys, amb l’agreujant que la IA és capaç de competir amb les mateixes obres dels autors”.
És per això que des de l’organització demanen nova legislació perquè la IA no s'enduga els drets dels artistes.
Més llegit
-
Ensurt a València: troben una colobra de tres metres al motor d'un cotxe
-
El Llevant torna a Primera Divisió
-
L'exalcalde d'Atzeneta d'Albaida, condemnat per la mort imprudent d'un treballador
-
Comencen els talls nocturns de l'A-7 entre Picassent i Benifaió per les obres d'emergència per la dana
-
Apareix vandalitzat el mural feminista de Mislata dedicat a dones rellevants de la història
-
Comença el juí a quatre homes per l'agressió sexual a una menor, de catorze anys, el 2020
-
Nou ferits en un accident entre dos cotxes a l'AP-7 a Finestrat
-
L’edificació d’habitatges fets a peces revoluciona els sistemes de construcció
-
Una pediatra de Gaza rep els cossos dels seus set fills morts per un atac israelià mentre treballava a l'hospital
-
El PP presentarà un escrit dilluns per a incloure les associacions de víctimes de la dana en la comissió de les Corts
Més vist
-
25.05.2025 | Informatiu migdia
-
24.05.2025 | Futbol Sala: Family Cash Alzira - Màlaga Ciudad Redonda (Ascens a Primera Divisió)
-
24.05.2025 | Informatiu nit
-
24.05.2025 | Informatiu migdia
-
25.05.2025 | Informatiu migdia | Esports
-
25.05.2025 | XXXIX Campionat Individual President de la Generalitat Raspall 2025
-
25.05.2025 | Informatiu migdia | L'oratge
-
25.05.2025 | Informatiu nit | L'oratge
-
25.05.2025 | Informatiu nit
-
25.05.2025 | Apunts de pilota
Més escoltat
-
24.05.2025 | Fem banda
-
25.05.2025 | Amunt i avall | Primera Part
-
25.05.2025 | Fem banda
-
25 de maig - El feixisme bombardeja Alacant (1938)
-
24.05.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana
-
24.05.2025 | Amunt i avall | Primera Part
-
25.05.2025 | Fora de cobertura
-
25.05.2025 | Les notícies de matí cap de setmana
-
23.05.2025 | Línia de fons
-
24.05.2025 | Amunt i avall | Segona Part