La Generalitat avança canvis en assignatures de batxillerat per a reforçar la coherència amb la PAU
Educació també modificarà el currículum de primària, impulsarà la formació del professorat en intel·ligència artificial i anuncia una nova llei d’universitats
La consellera d’Educació, Cultura i Universitats, Carmen Ortí, ha avançat este divendres les principals línies d’actuació del departament per als pròxims mesos, entre les quals destaca la modificació del currículum d’algunes assignatures de batxillerat amb l’objectiu de reforçar la coherència amb les proves d’accés a la universitat (PAU). Ho ha anunciat en la seua primera compareixença a les Corts, on ha assegurat que afronta la legislatura amb la “mà estesa al diàleg, al consens i als acords”.
Ortí ha fet balanç de les primeres mesures impulsades pel Consell, com la gratuïtat universal de l’educació de zero a tres anys o la llei de llibertat educativa, sobre la qual ha afirmat que “la millor manera de protegir una llengua és estimar-la”.
En l’àmbit educatiu, ha anunciat que la Conselleria modificarà el currículum d’educació primària per a reforçar les àrees instrumentals, especialment llengua i matemàtiques, així com el foment de la lectura.
Accés als grans autors de la literatura valenciana en batxillerat
A més, s’introduiran canvis en el currículum d’algunes assignatures de batxillerat per a adequar-lo als criteris establits pel Ministeri d’Educació i garantir més coherència amb les PAU. “Volem promoure que els joves coneguen la nostra història, tota ella, i facilitar-los l’accés als grans autors de la literatura valenciana”, ha explicat. En esta línia, la consellera ha reiterat que es prioritzaran moviments literaris com el segle d’or i la Renaixença, tal com ja havia avançat el seu equip en dies anteriors.
Convivència, salut mental i oposicions
Ortí ha situat com un dels grans reptes de la legislatura l’aplicació del nou decret de convivència i la posada en marxa del Pla Autonòmic de Convivència Educativa Conviure. Al mateix temps, ha anunciat que es mesurarà la salut mental de l’alumnat d’ESO i batxillerat.
La consellera també ha avançat la modificació del calendari de les oposicions docents per a superar les dificultats logístiques i personals que, segons ha assenyalat, han generat tradicionalment les convocatòries dels mesos de juny i juliol. Així mateix, ha destacat la potenciació de la xarxa de centres integrats i dels centres d’excel·lència.
Formació Professional i intel·ligència artificial
Entre altres mesures, Ortí s’ha compromés a impulsar l'FP bàsica i a afrontar la falta d’itineraris formatius per a l’alumnat amb necessitats educatives especials majors de 21 anys.
També ha anunciat un programa específic per a formar 80.000 docents en intel·ligència artificial, amb l’objectiu d’adaptar el sistema educatiu als nous reptes tecnològics.
Universitats i investigació
En l’àmbit universitari, la consellera ha defés la necessitat d’avançar cap a un sistema “més just”, que garantisca la igualtat real d’oportunitats i evite l’abandonament dels estudis per motius socioeconòmics.
Ortí ha assegurat que el Consell continuarà negociant en la mesa general de les universitats valencianes per a millorar el conveni col·lectiu i les condicions laborals del personal universitari, i ha anunciat que al 2026 es treballarà per a simplificar i modernitzar les convocatòries d’ajudes. A més, ha avançat la voluntat d’aprovar una nova llei d’universitats de la Comunitat Valenciana, adaptar-se al marc legal estatal i completar l’oferta formativa, així com impulsar el programa de microcredencials.
En matèria de ciència i investigació, la Conselleria desenvoluparà un nou Pla Estratègic de Ciència, Innovació i Emprenedoria Científica (PCIE) i elaborarà un pla director per a les tretze infraestructures de l’ISEACV.
La consellera també s’ha referit a les actuacions després de la dana, que va afectar 124 immobles educatius. Segons ha explicat, “la pràctica totalitat” ja estan en funcionament, tot i que alguns continuen en obres per la falta de subministrament de materials, entre altres dificultats.
Crítiques de l’oposició
Des de Compromís, Gerard Fullana i Verònica Ruiz han criticat que Ortí no haja aclarit si recuperarà el pressupost educatiu retallat; han qüestionat el paper de Vox en la política educativa i han reclamat canvis en els càrrecs directius de les institucions culturals. El PSPV, per la seua banda, ha lamentat el que considera un “maltractament” a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i ha reclamat a la consellera que “cree ponts”.
Des de Vox, Julia Llopis ha exigit que es respecten els compromisos adquirits en l’anterior govern, ha reclamat eliminar l’examen de valencià en la PAU i reforçar la inspecció educativa. El PP ha defés l’actuació del Consell i ha assegurat que aposta per una educació i una cultura “que no excloga ni impose”.
Més llegit
-
La predicció d'Aemet per a Nadal: fred i passat per aigua
-
Mercadona anuncia una setmana més de vacances per als seus treballadors i una paga extra
-
Bancs de boira dificulten la circulació al Baix Maestrat, la Plana d'Utiel-Requena i l'Alt Vinalopó
-
Oratge més estable per als pròxims dies
-
‘Punt a punt’ retransmet hui el València-Mallorca i demà el Llevant - Reial Societat
-
La Comunitat Valenciana acomiada la tardor amb un cap de setmana fred, plujós i fins i tot amb neu