La Fundació ANAR va ajudar el 2025 més de 1.200 menors que figuraven com a desapareguts, un 9,1% més que el 2024
Recorden que els primers minuts després de la desaparició són crucials i que el telèfon 116 000 opera en tota la Unió Europea
Les línies d’ajuda de la Fundació ANAR van atendre 1.278 infants i adolescents que havien sigut donats per desapareguts en el 2025, un 9,1% més que el 2024, segons informa l’organització en una nota de premsa publicada este dilluns amb motiu del Dia Internacional dels Xiquets i Xiquetes Desapareguts.
Segons ANAR, entre infants i adolescents es poden donar sis tipus de desaparicions —fugides, expulsions de la llar, sostracció parental, pèrdues accidentals, menors migrants no acompanyats i segrestos per tercers— tot i que la fugida representa el motiu de consulta més freqüent (62,1%), seguit de les expulsions de la llar (22,3%) i la sostracció parental (11,1%).
Per a Benjamín Ballesteros, director tècnic de Fundació ANAR, és molt important entendre que, en la majoria dels casos, per als menors d'edat la fugida és “una mesura desesperada i irracional” que prenen intentant posar-se a recer de situacions greus com el maltractament físic i psicològic, agressions sexuals, assetjament escolar o violència de gènere, entre altres.
Com a tercer motiu de consulta figura el segrest parental (sostracció), tinguen o no component internacional, que representa un 11,1%, amb 141 casos. Després van els 33 casos atesos per menors perduts o extraviats accidentalment (2,6%), les consultes per menors d'edat migrants no acompanyats (1%) amb 13 casos, fenomen que ha experimentat un creixement del 85,7% en comparació amb el 2024, i finalment, els segrests per part de tercers (0,9%), amb 12 casos.
En este sentit, ANAR assenyala la importància de la cooperació entre els països de la Unió Europea a través del telèfon 116 000, que opera en tot el territori, així com el programa Missing Children Europe, “que facilita el treball en xarxa i alts estàndards de qualitat en tots els països membres”.
Diana Díaz, directora de les línies d'ajuda d'ANAR, afirma que, quan un menor desapareix, a través del 116 000 es pot trobar suport i activar els mecanismes necessaris per a localitzar-los “com més prompte millor”, ja que els primers minuts després de la desaparició d'un menor “són crucials”.
Intervencions d'urgència
La Fundació ANAR va haver d'intervindre en 282 ocasions de màxima urgència en el 2025, amb forces i cossos de seguretat (Guàrdia Civil i Policia), Emergències 112, protecció de menors, etc.
Així mateix, l'ONG va fer 911 derivacions a recursos jurídics externs i 872 a recursos socials de tot el país per a ajudar els menors d'edat desapareguts i les seues famílies, com ara advocats/des, jutjats, oficines d'atenció a les víctimes, centres escolars, etc.
Més llegit
-
Educació cita els sindicats docents esta vesprada després de rebre la nova proposta per a desconvocar la vaga
-
L’activista valenciana Emilia Nacher relata en À Punt les tortures patides després de la intercepció de la Flotilla cap a Gaza
-
Condemnen a tres anys i mig de presó el capità del vaixell naufragat a Indonèsia en què van morir quatre valencians
-
L'aprenentatge de llengües retarda l'aparició de malalties cognitives
-
El professorat enceta este dilluns la tercera setmana de vaga indefinida
-
L'alcaldessa de Torrent va dir a Mompó a les 18 h que s'havia desbordat el barranc de l'Horteta i a Argüeso a les 19 h que hi havia un mort