La figura del pacient expert, clau en la prevenció de casos de suïcidi
Veus expertes en psiquiatria parlen de la importància del diagnòstic precoç i d’unes campanyes de prevenció més agressives
En menors i joves, els casos de suïcidi s'han incrementat un 8%. De fet, a Espanya, cada dia es registra una mitjana de dotze suïcidis. Veus expertes en psiquiatria han parlat en unes jornades celebrades a València de diagnòstic precoç i d'un nou recurs, la figura del pacient expert. A més, aposten per campanyes de prevenció del suïcidi més agressives, similars a les de trànsit.
Les xifres preocupen i les veus expertes proposen campanyes més agressives, com les de la Direcció General de Trànsit, per a frenar els casos de suïcidi. “Hui dia ningú puja al cotxe sense posar-se el cinturó, i això és part gràcies a les campanyes de televisió. A final del segle XX morien 6.800 persones, hui dia en moren 1.800. En canvi, en el cas dels suïcidis, a principis del segle XXI morien 3.500 persones, i hui dia en moren 4.000 perquè no s’ha fet res”, explica el Jesús Mesones, vicepresident de la Societat Espanyola de Suïcidologia.
Es vigila especialment la població infantil i adolescent per l'increment de nous diagnòstics. “Abans teníem entre un i dos xiquets ingressats en pediatria, i ara esta xifra ha augmentat a tres o quatre”, assegura Eduardo Aguilar, cap del Servei de Psiquiatria de l’Hospital Clínic. A més, es tracta de xiquets que manifesten una situació de risc, ja que s’autolesionen.
Les veus expertes que han participat en el fòrum de salut mental a la Comunitat Valenciana aposten per la detecció precoç del malestar psicològic que du els menors al pensament suïcida. “Les unitats de detecció precoç, formades principalment per psicologies, treballaran dins de les escoles”, avança el director de Salut Mental de la Conselleria de Sanitat, Bartolomé Pérez.
I proposen un nou recurs per a l'atenció de les persones amb trastorns mentals, el pacient expert. Tal com explica Bartolomé, es tracta de persones que han tingut patologies mentals greus i que tenen una formació específica per a atendre una persona que ha passat pel mateix que ell. Sanitat preveu posar en marxa esta figura d'acompanyament, que també suposarà una eixida laboral per a este col·lectiu.
Més llegit
-
Troben un home mort al seu domicili en tornar a Gátova després de l’incendi
-
Els bombers treballen en l'extinció de l'incendi que manté confinat el veïnat de Gátova
-
El veïnat de Tavernes de la Valldigna torna a eixir al carrer a exigir la regeneració de la platja
-
La crisi migratòria de Ceuta marca el començament del curs polític
-
Detenen a Gandia el treballador d'un banc per estafar 25.000 euros a una clienta d’avançada edat
-
Setmana d'estiu, amb calor i calitja en moltes comarques
Més vist
-
23.08.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
21.08.2026 | Entrada mora dels Moros i Cristians d'Ontinyent | Primera part
-
21.08.2026 | Entrada mora dels Moros i Cristians d'Ontinyent | Segona part
-
21.08.2026 | Entrada cristiana dels Moros i Cristians d'Ontinyent | Segona part
-
21.08.2026 | Entrada cristiana dels Moros i Cristians d'Ontinyent | Primera part
-
23.08.2026 | Informatiu nit