La falta d'equips, preparació i planificació són les imprudències més freqüents en la muntanya
Salvador Blanco, vocal de la Federació de Muntanya i Escalada, denuncia que la meitat de senders homologats presenten mancances de qualitat i senyalització
La Setmana Santa ha acabat amb una xifra de rescats a la muntanya que fa feredat. Els equips d'emergència i els diferents consorcis de bombers han participat en només cinc dies en almenys 35 rescats, la majoria en zones de muntanya. En més de la meitat de les intervencions s'ha hagut de mobilitzar l'helicòpter de salvament.
Salvador Blanco, vocal de senders i refugis de la Federació de Muntanya i Escalada de la Comunitat Valenciana, ha destacat en Les notícies del matí que "la falta de preparació, planificació i equips adequats" són les imprudències més freqüents de les persones que ixen a la muntanya.
Segons indica, la gent ix i "agafa una senda i no sap on va", ni la durada que té el recorregut. La roba, diu que també és vital, ja que "igual ix el sol que plou, i cal estar preparats".
Tota activitat com el senderisme "cal planificar-la entre setmana, mirar la meteorologia i equipar-se adequadament i això molta gent no ho fa". A més, ha remarcat que cal prestar molta atenció a l'entorn, perquè la muntanya és un espai "en el qual nosaltres som aliens i sempre pot haver-hi alguna caiguda, o algú que es despiste i s'extravie".
Aquest expert de la Federació de Muntanya i Escalada també recomana "matinar" i tindre hores de sol per a reaccionar en cas de qualsevol contratemps.
Quatre milions de federats a Espanya
Uns accidents que també creixen a causa del boom d'aficionats al món de la muntanya. Segons diu, les recerques a la pàgina de la federació han crescut un 35% en dos anys.
Hi ha quatre milions de persones federades a Espanya i es calcula que per cada un que està federat i hi ha quatre que no. "És molta gent que s'acumula en vacances i ponts festius", apunta.
Per als que vulguen eixir a la muntanya amb cobertura, Blanco recomana les llicències federatives que cobreixen la Comunitat Valenciana i les províncies limítrofes.
Senyalització dels senders
Des de la setmana passada els aficionats compten amb una ferramenta més, un cercador de sendes valencianes amb més de 700 rutes registrades, que abasten un total de 9.000 quilòmetres de senders homologats.
Des de la federació s'encarreguen del control de qualitat i d'enviar informes a la conselleria sobre l'estat de les sendes, però és responsabilitat del promotor que estiguen transitables.
Salvador Blanco denúncia que els últims informes indiquen que la meitat de senders homologats "no tenen control de qualitat o tenen alguna mancança en la senyalització".
Més llegit
-
Eleanor Sofía, a Castelló de la Plana, la primera valenciana que naix el 2026
-
Un home de 22 anys mor en un accident de trànsit a la pedania valenciana de Carpesa
-
La Policia confirma "desenes de morts" i un centenar de ferits en l'incendi d'un bar a l'estació suïssa d'esquí de Crans-Montana
-
Temporal de mar, pluja i neu la primera setmana del 2026
-
Presó provisional i sense fiança per al detingut per l'incendi d'una vivenda a Crevillent en el qual va morir una jove
-
La balisa per als vehicles, l’abonament de transport únic o la pujada de les pensions: què canvia amb l’arribada del 2026?