El Consell actuarà enguany en 41 fosses de Paterna amb la intenció de localitzar 179 víctimes
Fins ara s'han trobat les restes de 2.166 víctimes en territori valencià, de les quals 225 s'han pogut identificar
La Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica intervindrà enguany en 41 fosses del cementeri de Paterna (Horta Nord), on s'espera localitzar un total de 179 víctimes. La consellera Rosa Pérez Garijo i la diputada del Parlament Europeu Sira Rego, han visitat aquest dilluns els treballs d'exhumació de la fossa 95 del cementeri de Paterna que van començar el mes de febrer passat. Pérez Garijo ha parlat del compromís del govern valencià d'aconseguir un territori lliure de fosses. De fet, ha recordat que ja s'han excavat sis de cada deu de les fosses comunes de la repressió franquista en territori valencià.
“Amb aquests treballs —ha continuat la consellera— no estem retornant la dignitat a les víctimes, ja que mai la van perdre, sinó que estem dignificant el nostre país que no pot construir la democràcia sobre les fosses comunes d'aquells que van morir assassinats per defensar els drets i les llibertats que ara gaudim”.
En aquest sentit, ha subratllat que la Comunitat Valenciana “s'ha convertit en un referent en tot Espanya en la recuperació de restes franquistes”, i ha afegit que en aquests moments s’enfronten a un altre gran repte, continuar identificant les restes trobades per a retornar-les com més prompte millor a les famílies. Per a això, el govern valencià està col·laborant amb l'institut d'investigació Fisabio per a centralitzar totes les dades d'ADN i obrir un banc de dades que ens permeta creuar informació”.
Pérez Garijo ha avançat que el pla d'exhumacions de la Generalitat per a 2023 inclou la cerca de 421 noves víctimes del franquisme i la dictadura en 49 fosses que es troben en els cementeris de Paterna, Castelló de la Plana i Alacant. El mapa de fosses en xifres detalla que fins ara s'han localitzat les restes de 2.166 víctimes en territori valencià, tant de la repressió franquista com combatents, de les quals 225 s'han identificat i 373 estan pendents d'identificació.
Més llegit
-
Sánchez anuncia la convocatòria d'eleccions generals per al 29 de novembre
-
Sumar anunciarà el 17 d'octubre un nou partit, amb el nom de Front Ampli, i el cap de llista per a les pròximes eleccions generals
-
MAPA | Quant i on va ploure en l’últim episodi de pluges a la Comunitat Valenciana
-
Feijóo: “La convocatòria electoral respon a la por de conéixer fins a l’últim detall de l'embolic de casos de corrupció oberts”
-
Consulta el calendari per a les eleccions generals del 29 de novembre
-
Els socis del govern espanyol, l'oposició i els dirigents polítics valencians valoren l'avançament electoral