Fa 85 anys que l’Stanbrook va salpar d’Alacant amb milers de republicans que fugien de la guerra
La Comissió Cívica d’Alacant per a la Recuperació de la Memòria Històrica recorda la fita aprofitant la remodelació del monument al capità Archibald Dickson
El 28 de març del 1939, l’Stanbrook va salpar del port d’Alacant amb més de 2.600 republicans i republicanes que fugien des d’una de les últimes ciutats, que va caure un parell de dies abans que acabara la Guerra Civil. Aquest dissabte s’ha commemorat l’aniversari des d’on va partir ara fa 85 anys, un acte no exempt de polèmica.
La Comissió Cívica d’Alacant per a la Recuperació de la Memòria Històrica ha volgut recordar la fita aprofitant la remodelació del monument al capità Archibald Dickson, l'home que es va jugar la vida per salvar milers de persones que van trobar un futur a la ciutat algeriana d’Orà.
Al bust de Dickson li han afegit la silueta del vaixell tallada en acer i han canviat part de la cartelleria amb la qual l'Autoritat Portuària no està d'acord. En concret, l'expressió de la discòrdia és la que fa referència a la "dictadura de Franco". El port ha anunciat l'obertura d'un expedient per a canviar la ubicació i el text del monument.
L’acte, on no hi ha hagut representació del govern municipal, arriba enmig de la polèmica per la nova llei de concòrdia anunciada pel PP i Vox, que substituirà la de memòria democràtica, aprovada el 2017 pel govern del Botànic i que les entitats memorialistes titlen de “negacionista”.
En l’homenatge, al qual han assistit els representants de l'oposició en l'Ajuntament d'Alacant, s’han llançat flors en el punt d’on va salpar l'Stanbrook, un record per aquells que partiren, però també als que es quedaren i foren represaliats per la dictadura.
Més llegit
-
Timpers anuncia que tanca: “Esta bonica aventura que hem creat entre tots arriba a la fi”
-
El professorat vota l'última oferta d'Educació amb una pujada salarial de 200 euros a canvi de desconvocar la vaga
-
Educació convoca els sindicats a una nova reunió dimecres perquè responguen a la proposta presentada hui
-
La UE dona llum verda a l'acord aranzelari amb els Estats Units després de l'ultimàtum de Trump
-
L'empresari d'Elda Julio Martínez, peça clau en la investigació a Zapatero
-
Un nou robatori de cable entre la Pobla Llarga i Alzira causa retards en la línia C2
Més vist
Més escoltat
-
19.05.2026 | 90 minuts
-
18.05.2026 | "El Gastroturista", amb Vicent Gil | Joan Abril i Vicent Zaragosí impulsen ‘Murmur’, la nova aposta gastronòmica a Altea
-
19.05.2026 | VLC Negra: vida i cançons de Robe Iniesta i Joaquín Sabina
-
18.05.2026 | 90 minuts
-
20.05.2026 | Les notícies del matí
-
18.05.2026 | Cadena de valor