Directes
Ara en la televisió
LA BANDA
Ara en la ràdio
L'HORA DE LA CULTURA (reemissió)

Mazón desmentix que Vilaplana l’acompanyara amb cotxe al Palau de la Generalitat: “Ratifique que vaig vindre caminant”

El president de la Generalitat en funcions ha reiterat que no pot “precisar amb exactitud” el minutatge de la vesprada de la dana

El president en funcions, Carlos Mazón, atén els mitjans de comunicació a les portes del Palau, este dimecres

El president de la Generalitat en funcions, Carlos Mazón, ha desmentit este dimecres que Maribel Vilaplana l’acompanyara en cotxe fins al Palau de la Generalitat després de dinar junts i d’abandonar el pàrquing la vesprada de la catastròfica dana, en què van morir 229 persones. Estes declaracions es produïxen després que el diari Levante-EMV informara ahir que, segons fonts del Partit Popular, la periodista va acompanyar el cap del Consell amb el seu vehicle fins a la seu del govern valencià.

“No em vaig aturar ni vaig entrar en cap lloc des de la porta del pàrquing fins al Palau de la Generalitat, fins on vaig vindre caminant. Vindre en cotxe en una zona perimetrada, on l’accés està restringit a vehicles autoritzats i que el més prop que es pot arribar és al carrer de la Pau, on precisament està el pàrquing, no té massa sentit”, ha declarat davant dels mitjans de comunicació.

Així mateix, Mazón ha reiterat que no pot “precisar amb exactitud” el minutatge de la vesprada de la dana, després que ahir es fera pública en una interlocutòria de la jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la catàstrofe que l'extracte de pagament de la targeta de Vilaplana indica que el vehicle va eixir del pàrquing a les 19:47 hores. De fet, la magistrada ha ordenat remetre ofici a Interparking, l'empresa que gestiona el garatge de la Glorieta de València, perquè confirme eixa hora d'entrada i eixida del vehicle. Tot i això, el cap del govern valencià en funcions sí que ha incidit en el fet que a les huit de la vesprada "estava eixint" des d'allí al Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat a l'Eliana, on estava reunit el Cecopi.

L'hora en què va registrar-se el moviment bancari en la targeta de Vilaplana coincidix aproximadament amb el ventall temporal en què Mazón —ara president en funcions— va estar sense rebre ni fer telefonades, segons la llista que ell mateix va facilitar en la comissió d'investigació de les Corts el passat 15 d'octubre. En concret, hi ha un buit de més de mitja hora entre les 18:57 hores i les 19:34 hores, quan va parlar amb el candidat a rellevar-lo al capdavant del Consell, Juanfran Pérez Llorca, i el secretari autonòmic d'Infraestructures i Transports, Javier Sendra, respectivament. Tal com Vilaplana va ratificar davant de la jutgessa, ella i Mazón eixiren d'El Ventorro entre les 18:30 i les 18:45 hores i anaren junts a peu l'aparcament ubicat a la plaça de Tetuan de València.

Declaracions de Mazón als mitjans de comunicació, este dimecres

D'altra banda, Mazón ha lamentat que continuen eixint informacions que "res tenen a vore ni amb la gestió de l'emergència, ni amb la presa de decisions, ni amb decisions operatives, ni amb la gestió de la dana", i ha destacat que ja n’ha desmentit moltes. “Desmentisc que estiguera il·localitzable o que estiguera en parador desconegut. Desmentisc que m’ensenyaren captures de pantalla durant el dinar i no em vaig aturar ni vaig entrar en cap lloc. També desmentisc que estiguera amb un expresident de la Generalitat o que estiguera amb el president de la CEV”, ha afirmat.

L'esquerra acusa el PP i el Consell d'"encobrir" Mazón

Per a l'oposició d'esquerres, que exercixen a les Corts PSPV i Compromís, els populars estan encobrint Mazón, a qui li han demanat que renuncie a l'acta de diputat abans de la sessió d'investidura prevista per a este dijous. "No pot ser que demà [Juanfran] Pérez Llorca isca investit amb el vot de Mazón, que ha estat mentint des del primer momet", ha recriminat el síndic del PSPV, José Muñoz. Des de Compromís, Joan Baldoví ha retret que en el partit "sabien" on estava i què feia el cap del Consell "i han estat encobrint a este mentider de president".

En la mateixa línia ha parlat la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, que ha acusat el Consell "sencer" i "tots i cadascun dels membres del PP" d'"encobrir" l'ara president en funcions "durant un any" per a "sostindre una mentida" sobre el que va fer la vesprada del dia de la dana. "Han estat tergiversant, mentint, falsificant i modificant tota classe de proves" per a tapar "el que ja tota Espanya pensa o intuïx que estava fent Mazón la vesprada de l'1 d'octubre" de 2024, ha assenyalat.

La vicepresidenta i portaveu del Consell, Susana Camarero, ha respost totes les crítiques de les esquerres en la roda de premsa posterior al ple, l'últim amb Mazón com a president. Al PSPV i a Bernabé els ha retret que facen un "ús partidista" de la tragèdia i els ha reclamat que "dobleguen l'esquena" per a ajudar a la reconstrucció en lloc de "criticar". Per exemple, ha dit, reivindicant al govern d'Espanya "eixes ajudes directes que mai arriben", o la partida extraordinària del FLA. Camarero que ha fet balanç de la legislatura i de l'últim any, ha remarcat que l'executiu autonòmic ha fet una gestió "ingent" perquè la recuperació avance "a marxes forçades": "hem culminat més del 50% del Pla Endavant i continuem en el pla de ruta fixat per a la reconstrucció sense cap ajuda per part del Govern d'Espanya, que no ens ha traslladat ni un sol euro d'ajuda directa, tot va amb deute", ha lamentat.

Camarero ha confirmat que Mazón assistirà al debat d'investidura d'este dijous a les Corts, amb Juanfran Pérez Llorca com a candidat a succeir-lo al capdavant del govern valencià. Sobre les diferents versions de l'hora d'arribada de Mazón al Palau de la Generalitat, Camarero ha considerat que ell "ha donat les seues explicacions des de fa molts mesos", per exemple en les comissions d'investigació sobre la dana de les Corts i del Congrés "en la mesura que l'han deixat". "Per tant, no soc jo la que ha d'ampliar ni que donar compte d'estes explicacions", ha resolt.

També et pot interessar