El síndic de greuges investiga l'acumulació de queixes contra l'entitat valenciana que gestiona l'accés a vivenda pública
L'Entitat Valenciana de Vivenda i Sòl només permet l'accés amb cita prèvia a dos de les quatre oficines que té, una de les quals està tancada
El síndic de greuges, Ángel Luna, ha obert una investigació d'ofici per l'acumulació de queixes sobre l'Entitat Valenciana de Vivenda i Sòl (EVha), el departament de la Generalitat que gestiona l'accés al parc públic per a persones en situació de vulnerabilitat o amb greus dificultats econòmiques. Les reclamacions de la ciutadania se centren en la dificultat d'accés, per la generalització del sistema de cita prèvia, "fins i tot per a tràmits senzills com la presentació de documents" i la diversitat d'horaris i procediments en cada oficina, segons informa la institució en un comunicat.
N'hi ha quatre repartides en les tres capitals de província (dos a València, una a Alacant i una altra a Castelló de la Plana), però "només una de València i la d'Alacant permeten sol·licitar cita, que a més és obligada per a atendre els ciutadans, mentre la de Castelló continua tancada", ha advertit Ángel Luna. A més, el web de l'EVhA remet a punts d'atenció que no sempre estan disponibles per als sol·licitants de vivenda, segons detalla la sindicatura.
L'organisme ja va advertir en l'informe anual del 2022 que l'abús de la cita prèvia, superades les restriccions sanitàries de la pandèmia, podria suposar "una barrera injustificada" que "infringix drets reconeguts per la llei de procediment administratiu comú i la llei de règim jurídic del sector públic".
La sindicatura ha protestat en reiterades ocasions contra la cita prèvia; un procediment que, en paraules de Luna, "no facilita l'accés als drets als ciutadans i vulnera principis de proximitat i servici efectius consubstancials al funcionament de les administracions públiques.
Un mes per a entregar la documentació
En el curs de la investigació, el síndic ha reclamat l'EVhA que en el termini d'un mes justifique el sistema de cita prèvia, detalle els canals d'accés, explique les diferències entre seus i quantifique la demanda real dels usuaris. Així mateix, ha demanat informació sobre els recursos humans disponibles, la col·laboració amb servicis socials i les raons de les restriccions actuals.
L'EVha és una entitat pública empresarial adscrita a la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda. Gestiona un parc públic format per més de 14.000 vivendes repartides en diferents municipis de la Comunitat Valenciana.
Més llegit
-
Pugen les temperatures: valors de maig en ple mes de novembre
-
La cap de comunicació d'Emergències, davant de la jutgessa de la dana: "No érem una bambolla"
-
Mazón: "La meua persona ha sigut la gran excusa política per a tapar les causes de la tragèdia"
-
Una avaria provoca retards en tres línies de metro de València
-
Del nom del candidat al detall de les polítiques: el PP i Vox tanquen esta setmana la lletra menuda de la investidura de Pérez Llorca
-
Primavera a l'interior