Óscar Barberà: “La Constitució hauria de reflectir els canvis en el model territorial i en el reconeixement de drets”
El professor de Ciència Política de la UV advoca per reformar la carta magna i per adaptar-la a l’evolució institucional i social que hi ha hagut des de 1978.
Aquest divendres és 6 de desembre. Commemorem la celebració del referèndum del 1978, en què la ciutadania espanyola aprovà, per una àmplia majoria, l'actual Constitució. La carta magna marcava el fi del règim dictatorial, afiançava els principis de sobirania i generava canvis profunds en la societat espanyola, com ara la divisió de poders, l'organització territorial, el sufragi universal, la seguretat jurídica o el progrés de la cultura.
41 anys després, la transformació que han experimentat la societat i les institucions durant aquestes quatre dècades, reclama una reforma de la Constitució espanyola per a adaptar-se a la nova realitat i als nous reptes i desafiaments. “La Constitució hauria de reflectir els canvis en el model territorial i en el reconeixement de drets”, ha assegurat en Les notícies del matí Óscar Barberà, professor de Ciència Política a la Universitat de València.
Això sí, Barberà adverteix que la reforma no és la principal preocupació dels espanyols, i que “no és urgent”.
El professor considera que l’actual fragmentació política és una oportunitat per a aconseguir el consens necessari a l'hora de reformar la carta magna i per a aconseguir grans acords.
L’entesa entre el PSOE i el PP, “factible”
Per a Barberà, l’entesa entre el PSOE i el PP és “factible”, per la polarització política i per l’amenaça que suposa la presència de Vox al Parlament espanyol. “Veig més fàcil que els dos grans partits tendisquen a buscar punts d’acord entre ells”. No obstant, “no serà ara perquè la preocupació és formar govern".
Retransmissió en directe des d’Alacant
El Teatre Principal d'Alacant acull l'acte institucional, que À Punt retransmet en directe en la televisió i en el web.
A Madrid, l'acte central serà al Congrés, on acudiran representants del govern, del poder judicial, dels partits polítics i d'altres institucions, com ara diversos presidents de comunitats autònomes.
Més llegit
-
Educació publica 14.261 llocs vacants que s'oferiran en el pròxim procés d'adjudicació de places docents
-
Moren un home de 52 anys i una dona de 53 per colps de calor a la Comunitat Valenciana
-
Carlos Mazón es reunix amb representants de l'agrupació ciutadana d'afectats per la dana Tots a una Veu
-
Mor un turista de 65 anys a la platja de Pinedo
-
El PSOE tria la valenciana Rebeca Torró com a secretària d'organització
-
Vilamarxant prohibix el consum d’aigua potable tres mesos després de detectar un plaguicida