Directes
Ara en la televisió
CONNEXIÓ CV
NTC

Tres cascos blaus indonesis morts al Líban en dos atacs contra la missió de Nacions Unides

Els atacs en territori libanés eleven la tensió de la guerra contra l’Iran que podria allargar-se fins a mitjan abril, segons els Estats Units

Tres cascos blaus indonesis han mort al Líban després de dos atacs / Europa Press

La guerra al Pròxim Orient entra en el seu dia 32 amb una escalada de la violència al Líban, on tres cascos blaus indonesis han mort en dos atacs en menys de 24 hores contra la missió de Nacions Unides (FINUL). Mentrestant, els Estats Units mantenen que el conflicte contra l’Iran podria durar entre quatre i sis setmanes. La guerra continua marcada per la incertesa i l’escalada, amb repercussions tant militars com econòmiques i diplomàtiques a escala global.

El conflicte, iniciat a finals de febrer, travessa ja la quinta setmana amb combats oberts entre els Estats Units i Israel contra l’Iran i escenaris actius també al Líban.

Indonèsia ha confirmat la mort de tres soldats de la missió internacional al Líban després de dos atacs consecutius. El primer es va produir el 29 de març i el segon, el 30 de març.

La ministra de Defensa espanyola, Margarita Robles, ja havia avançat que un comboi de la FINUL havia sigut atacat a Bani Hayyan, en una zona sota comandament espanyol. Inicialment es va informar d’una víctima mortal, però posteriorment la xifra es va elevar.

Per la seua banda, les Forces de Defensa d’Israel han obert una investigació per a a esclarir si els atacs són atribuïbles a Hezbollah o a accions pròpies, i han informat també de la mort de quatre soldats israelians al Líban.

En l’àmbit polític, l’ambaixador iranià a Beirut ha ignorat l’orde d’expulsió dictada pel govern libanés i continua al país després de la data límit, un fet que Israel considera una vulneració de la sobirania del Líban.

Washington manté el calendari de la guerra

El president dels Estats Units, Donald Trump, manté la previsió inicial que la guerra dure entre quatre i sis setmanes des del seu inici el 28 de febrer, segons la portaveu de la Casa Blanca.

Trump ha advertit que podria ordenar nous atacs contra infraestructures clau iranianes, com centrals elèctriques, si no s’aconseguix un acord i no es reobri l’estret d’Ormuz al trànsit internacional.

En paral·lel, el secretari d’Estat, Marco Rubio, ha assegurat que Washington revisarà la seua relació amb l’OTAN després del conflicte per la negativa d’alguns aliats, com Espanya, a permetre l’ús de les seues bases.

Atacs a infraestructures energètiques

La tensió també s’ha traslladat al front energètic. Un petrolier kuwaitià ha sigut atacat al port de Dubai, sense causar víctimes, en una acció atribuïda a l’Iran.

Al mateix temps, Teheran ha registrat explosions en diferents zones de la ciutat que han provocat talls de llum. Les autoritats iranianes acusen els Estats Units i Israel dels atacs.

Diversos mitjans han informat també d’explosions a Isfahan, al centre del país, enmig d’una ofensiva creuada amb míssils i drons.

Malgrat el context, diversos vaixells comercials han aconseguit travessar l’estret d’Ormuz, un punt clau per al comerç energètic mundial. La Casa Blanca ha qualificat l’augment del preu del petroli com una “fluctuació a curt termini” i assegura que fa un seguiment diari de la situació.

També et pot interessar