L'ONU acusa Rússia de ser responsable de la mort de Navalni
L'organisme demana augmentar la pressió sobre Moscou i mostra preocupació perquè més oponents russos puguen morir com ell
L'experta en drets humans de les Nacions Unides a Rússia, Mariana Katzarova, ha afirmat aquest dilluns que la mort del polític de l'oposició Aleksei Navalni va ser responsabilitat de Moscou, ja que va morir a la presó o va morir a causa de les condicions de detenció, que equivalen a tortura. Ho ha dit en un acte sobre els presos polítics russos de l'ONU a Ginebra. Katzarova ha assegurat que els llargs períodes d'aïllament, de vora 300 dies, podrien haver provocat "una mort lenta durant diversos anys".
Les autoritats russes sostenen que Navalni, el crític més destacat del president Vladímir Putin, va morir el 16 de febrer en una presó de l'Àrtic "per causes naturals". Per contra, la dona de Navalni, Iúlia Navàlnaia, ha afirmat que Putin l'ha matat, una acusació que el Kremlin rebutja.
Katzarova ha treballat per a Amnistia Internacional i és una de les desenes de veus expertes independents en drets humans designades per les Nacions Unides per a informar sobre temes o crisis concretes, tot i que és l'única que informa sobre un dels cinc estats amb un seient permanent a l'ONU. Encara que va assumir el càrrec l'any passat, no ha aconseguit accés per a entrar al país.
L'experta ha assegurat que uns altres detinguts a Rússia podrien patir la mateixa sort que Navalni i s'ha mostrat "molt preocupada" pel polític de l'oposició, Vladímir Karà-Murzà. "Des de la mort d'Aleksei Navalni no passa dia que no em pregunte qui serà el següent Navalni", ha dit. "N'hi haurà un, segur, amb aquest nivell de repressió".
De fet, diversos grups de la societat civil asseguren que entre 600 i 1.000 presos polítics estan detinguts a Rússia per manifestar-se en oposició a la invasió russa d'Ucraïna o per negar-s'hi a lluitar. Per la seua part, Moscou rebutja les crítiques al seu historial de drets interns.
En el seu discurs a la reunió de l'ONU, on també ha parlat el periodista rus Dmitri Muràtov, guanyador del Premi Nobel, Katzarova ha demanat més pressió sobre Moscou perquè allibere els detinguts polítics i investigue la mort de Navalni. "No ens podem permetre ser insultats per la situació dels drets humans a Rússia", ha dit a la sala, plena de diplomàtics. “Depén de vosaltres fer passos reals per a la protecció d'aquests presos polítics”.
Més llegit
-
Vota per la millor Foguera La Colla d’À Punt – Fogueres 2025
-
La Fiscalia no veu “infracció criminal” en Mónica Oltra després de ser acusada d'encobrir els abusos de l’exmarit a una menor
-
Troben mort a Castelló el doctor maxil·lofacial Luis Senís
-
La Generalitat ajornarà un mes el pagament a les farmàcies per problemes puntuals de liquiditat
-
El jutge cita com a investigat Cerdán i cinc empresaris, ordena revisar-los els comptes i envia l'UCO a Ferraz
-
L'Audiència de València avala la jutgessa de la dana i confirma la imputació de Pradas
Més vist
Més escoltat
-
19.06.2025 | Línia de fons
-
19.06.2025 | “Tema d’actualitat” juny és el mes de l’orgull LGTBIQ+ amb el lema "Ara més que mai: Orgull".
-
19.06.2025 | Queda't amb els nostres | Dragon Boat Marina Valencia
-
19.06.2025 | A poqueta nit | Primera Part
-
18.06.2025 | Amunt i avall | Quarta Part
-
19.06.2025 | Amunt i avall | Tercera Part