Amnistia Internacional demana alliberar el valencià Mariano García, detingut a Ucraïna
L’activista, de 75 anys i nascut a Carlet, es troba incomunicat des que va ser detingut per les forces d'ocupació russes el març de 2022
Amnistia Internacional ha iniciat una recollida de firmes per a demanar l'alliberament de l’activista Mariano García Calatayud, de 75 anys i nascut a Carlet (Ribera Alta), que roman incomunicat després que les forces d'ocupació russes el detingueren el 19 de març de 2022. Segons informa l'organització humanitària, García Calatayud va deixar València en 2014 i es va mudar a Kherson, al sud d'Ucraïna, amb la seua esposa ucraïnesa. Treballava com a voluntari entregant ajuda humanitària a xiquets afectats per la guerra.
El març de 2022 va participar en una protesta pacífica contra l'ocupació russa, va ser detingut i "no se'n va tornar a saber res", segons Amnistia Internacional, que indica que va estar desaparegut fins a abril de 2023, més d'un any després, quan les autoritats russes van reconéixer formalment la seua detenció.
Està reclòs en el centre de detenció preventiva de Simferòpol, a Crimea, a més de 200 quilòmetres de Kherson. L'entitat afirma que durant tot aquest temps ha estat incomunicat, i recorda que la "detenció secreta és il·legal i la desaparició forçada és un delicte segons el dret internacional".
Segons Amnistia Internacional, persones detingudes en el mateix centre "han sigut testimonis de les tortures i d'altres maltractaments, com descàrregues elèctriques i mossegades de gos, patits per Mariano, que té 75 anys". Afirma que el seu estat de salut "s'està deteriorant greument i és urgent actuar perquè l'alliberen".
L'organització afirma que el cas de Mariano "no és l'únic" i encara que no existeixen xifres fiables, indica que hi ha "informes de centenars de civils dels territoris ucraïnesos ocupats que han sigut objecte de desaparició forçada per part de les autoritats russes i que actualment estan reclosos il·legalment en règim d'incomunicació".
Més llegit
-
Un mort i tres ferits en un tiroteig a Alzira arran d'una disputa familiar
-
Detenen un home de 85 anys per la mort violenta de la seua exnora de 47 a Madrid
-
Mor una dona després de patir un accident amb un quad en una zona forestal de la Vall d'Uixó
-
Roben a Alacant un tràiler amb roba de Zara valorada en un milió d’euros fent-se passar per policies
-
Un veí de Ceuta, apunyalat presumptament per quatre migrants en un intent de robatori
-
Un jove palestí que va viure a València demana ajuda perquè l’evacuen de Gaza