80 milions de persones refugiades, el doble que fa una dècada
L’ONU alerta que s’ha batut un nou rècord i que la xifra de permisos d’asil continua a la baixa.
L’Organització de les Nacions Unides commemora aquest dissabte el dia de les persones refugiades. Una efemèride que servirà per a denunciar la situació de prop de 80 milions de persones que han hagut de fugir del seu país per guerres i persecucions. O el que és el mateix, l’1% dels habitants del planeta. Les dades actuals representen una xifra rècord; la major de la sèrie històrica de l’Alt Comissionat de l’ONU d’Ajuda al Refugiat (ACNUR): supera en 9 milions de persones la de fa un any i duplica els registres d’ara fa una dècada.
Siris, veneçolans, afganesos, sud-sudanesos i apàtrides Rohingya de Myanmar ocupen la llista de 79,5 milions de refugiats, sol·licitants d’asil i desplaçats interns, segons explica l’informe de referència anual, Global Trends.
Permisos d’asil “en decadència”
Ni la Covid-19 ha aconseguit frenar el flux d’éssers humans a la recerca de seguretat i recer. El 73% de les persones refugiades busquen asil en un país veí, segons l’ONU, una estadística que contradiu l’afirmació populista que migren majoritàriament cap a països occidentals. Estats cada vegada més restrictius per a la concessió de situacions d’asil. L’any passat només s’aprovaren 107.000 peticions, una xifra “en decadència”, segons ACNUR, i que lidera el Canadà, amb 31.100 admissions, seguits pels Estats Units d’Amèrica (27.500) i Austràlia (18.200).
Assignatura pendent a la Unió Europea
Els drets de les persones refugiades continuen sent una assignatura pendent en la Unió Europea, on les migracions forçades per conflictes com el sirià han revifat tendències populistes que en ocasions traspassen la frontera de la xenofòbia. Els obstacles al salvament d’embarcacions amb persones migrants al Mediterrani, on l’any passat perderen la vida almenys un miler de persones, i les pressions a la migració en algunes fronteres han posat al descobert les vergonyes del vell continent i la falta de coherència entre la política de les paraules i la dels fets.
Només 8 permisos d’asil per als 629 supervivents de l’Aquarius
La situació del 629 supervivents (un centenar de menors) que l’embarcació Aquarius va desembarcar al port de València és un exemple d’aquesta situació. Dos anys després, a penes s'han resolt 66 de les 374 peticions d'asil que s'han presentat a Espanya (una part dels migrants va marxar a França). 49 han sigut denegades i nou arxivades. Només huit de les persones rescatades han aconseguit l’estatut de refugiat.
Més llegit
-
Deu mitjans aeris lluiten contra un incendi declarat en una zona de difícil accés a Polop
-
L'informe PISA situa els alumnes de la Comunitat Valenciana a la cua d'Espanya en competències en matemàtiques, ciències i lectura
-
À Punt retransmet en directe les Festes de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí
-
Avís taronja per màximes de 40 graus este dimarts al sud de València
-
El govern espanyol desclassifica este dimarts els informes d'intel·ligència sobre la crisi de Ceuta
-
Tempestes i descens tèrmic per a deixar enrere la calor d'estiu