La Unió de Consumidors rebutja per "abusiva" la proposta europea de cobrar per l’equipatge de mà
L’entitat alerta d’un retrocés en els drets de les persones usuàries i critica la pressió de les aerolínies
Els ministres de Transport de la Unió Europea van donar suport dijous a un canvi en la normativa comunitària que obliga les companyies a permetre que els viatgers embarquen gratuïtament amb un paquet personal, però també facilita que les aerolínies cobren per l'equipatge de mà d'una grandària "raonable" que els passatgers porten en cabina.
El text final haurà de negociar-se amb el Parlament Europeu i s'espera que la normativa definitiva estiga preparada abans que acabe l'any. La posició dels Vint-i-set sobre el reglament de drets dels passatgers aeris va tirar avant amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Portugal i Eslovènia i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia. No obstant això, cap d'estos es va referir específicament a l'equipatge, sinó que tots van expressar reticències per augmentar de tres a quatre hores el temps de retard que dona dret a una compensació econòmica, que era el punt més controvertit del reglament.
La notícia no ha sigut ben rebuda pels consumidors. La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana ha rebutjat la proposta per a reformar el reglament de drets dels passatgers aeris. La iniciativa inclou la possibilitat que les aerolínies cobren per l’equipatge de mà, cosa que l’organització qualifica de “clar retrocés” en la protecció de les persones consumidores.
Fins ara, portar una maleta a la cabina s’havia considerat una prestació bàsica inclosa en el bitllet. Per a la Unió de Consumidors, permetre el cobrament suposa avalar “pràctiques abusives ja sancionades” i afavorir únicament els interessos econòmics de les aerolínies.
També alerten que esta liberalització de preus podria estendre’s a altres serveis com cobrar pels lavabos, la llum de cabina o les escales, i que la mesura es podria aplicar a altres mitjans de transport.
La proposta preveu, a més, ampliar de tres a quatre hores el temps mínim de retard per a poder reclamar compensació, fet que per a l’entitat “degrada la protecció actual i perjudica milers de passatgers”.
La Unió de Consumidors insta el Parlament Europeu a rebutjar la reforma i defensa que la normativa comunitària ha de garantir els drets bàsics dels passatgers, no afavorir interessos comercials.
Més llegit
-
Leire Díez, l'expresident de la SEPI i el soci de Santos Cerdán, en llibertat amb mesures cautelars
-
Protecció Civil envia un ES-Alert per risc d’inundacions al litoral nord i sud de València
-
L'Aemet eleva a roig l'avís per pluges intenses i tempestes al litoral de València per a este diumenge
-
La grip es dispara a la Comunitat Valenciana i situa Alacant com la província amb més contagis d’Espanya
-
La revenja taronja contra el Saragossa, per À Punt
-
Els metges es manifesten a València després de quatre dies de vaga per a exigir la retirada de l’esborrany de l’estatut marc
Més vist
Més escoltat
-
12.12.2025 | Carlos Civera presenta '4 historias al piano: las baladas de Chopin'
-
12.12.2025 | TERRA DE BOUS
-
12.12.2025 | Les notícies del migdia
-
12.12.2025 | ContrÀpunt
-
12.12.2025 | "El més viral", amb Fran Sevilla | L’aplaudit discurs de Nerea Pérez de las Heras en els Premis Ídolo
-
12.12.2025 | Marita Alonso i la 'Venus del Smartphone': l’amor en temps d’aplicacions