Quina és la relació entre el preu de la llum, el gas i el petroli?
El sistema que posa preu a l'energia funciona com una subhasta i es paga tota al preu de la més cara de produir que, en aquest cas, és el gas
L'escalada dels preus de l'energia va ser un dels punts del dia de la Conferència de Presidents que va tindre lloc aquest diumenge a La Palma, on tots els barons autonòmics firmaren una declaració unànime per a donar suport a la negociació que el líder de l'executiu emprendrà a Europa per tal d'aconseguir una regularització dels preus de l'energia.
Una de les qüestions al voltant de les quals gira el debat sobre com abaixar els preus de l'energia és la desvinculació del preu del gas natural de la factura de la llum, però quin és exactament el vincle que uneix els preus del gas, la llum i el petroli?
El professor de Finances de l'Escola d'Empresa, Negocis i Management (EDEM) de València, Felip Sánchez, ha explicat a À Punt NTC que el sistema per a posar preu a l'electricitat funciona com una subhasta: hi ha diferents fonts d'energia -com ara la nuclear, l'eòlica o altres renovables- que van sumant-se, però és el preu del gas -el més car- el que marca el que finalment paguem per l'electricitat. El preu del gas s'ha multiplicat per huit durant l'últim any, passant de 20 a 160 euros per megawatt, indica Sánchez, i això és el que ha fet que s'haja encarit tant la factura elèctrica durant els últims mesos.
Per la seua banda, l'expert en energia i professor de la Universitat Europea, Roberto Gómez-Calvet, afirma que el sistema per a establir el preu de l'energia és "marginalista" perquè malgrat que intervenen diferents fonts de generació d'energia, és l'última a entrar la que marca el preu, i aquesta és precisament la més cara de totes. Així, qui trau un major benefici d'aquest sistema és qui té la capacitat de proporcionar energia a un preu baix. Un benefici que repercuteix directament i indirectament en les butxaques dels consumidors i consumidores, que han de pagar més per l'energia i, a més, pagar més per tots els productes que han apujat el preu a conseqüència de l'encariment de l'energia.
A més, l'augment del preu del gas està fent que puge també el preu del petroli, explica Felip Sánchez. Per això, la proposta del Govern d'Espanya per a abaixar el preu de l'energia és desvincular el cost del gas del de la llum. En paraules de la portaveu del govern espanyol i ministra de política territorial, Espanya no pot desatendre les normes europees pel que fa al preu de l'energia, i per això busquen que s'adopten mesures en l'àmbit europeu.
El problema és que no és gens fàcil canviar les regles del joc. Gómez-Calvet compara aquest canvi amb decidir canviar la grandària de la porteria a mitjan lliga de futbol. Per això hi ha altres propostes per a abaixar el preu de la llum com la del secretari general de l'OCDE, que aposta per apujar impostos a les elèctriques. A més, s'estan buscant solucions a curt termini, com fer compres centralitzades des d'Europa o comprar a altres països, per a abaixar la factura als consumidors.
Més llegit
-
Un accident múltiple provoca quasi nou quilòmetres de retenció a l'A-7 entre Picassent i Torrent
-
Sanció de 650.000 euros a la VIU per obligar l'alumnat a identificar-se amb reconeixement facial en els exàmens
-
Una nit més de ratxes fortes deixa limitacions en els trens, dos vols desviats i més de 200 servicis dels bombers
-
Dos dones ferides al centre de València en caure'ls un arbre pel vent
-
Més avisos taronja per vent a la vista
-
Catalá anuncia que se sancionarà a Compromís per "embrutar la ciutat" amb la seua nova campanya sobre transport
Més vist
Més escoltat
-
11.02.2026 | 90 minuts
-
10.02.2026 | ‘L’espurna de la ciència’: dones que transformen la investigació
-
11.02.2026 | Referents femenins en la ciència i la tecnologia
-
10.02.2026 | Cadena de valor | El lloguer ja s’emporta el 38% dels ingressos familiars a la Comunitat Valenciana
-
11.02.2026 | ContrÀpunt
-
11.02.2026 | L'hora de la cultura | 'Sentim les llibreries' i 'Anatomía del silencio'