Directes
Ara en la televisió
ESTÀ PASSANT
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT
Notícies

La nova regulació taxi-VTC paralitza les llicències, establix sancions de 6.000 euros i obri el servici urbà

El Consell ha aprovat una nova regulació del sector que aporta "un marc clar i estable", en paraules del titular de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus

Nova normativa de mobilitat

La nova regulació en la Comunitat Valenciana del sector del taxi i els vehicles de transport amb conductor (VTC) paralitza totes les llicències sol·licitades en tots dos sectors, establix sancions de fins a 6.000 euros i la immobilització del vehicle per als VTC que incomplisquen limitacions i permet a estos vehicles fer trajectes urbans, amb l'eliminació d'esperar quinze minuts entre la contractació i la prestació del servei.

Estes són algunes de les novetats introduïdes per la nova regulació aprovada este divendres pel govern valencià, que ha explicat el vicepresident tercer del Consell i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, després del ple setmanal.

El conseller ha assegurat que el decret és "equilibrat i ponderat", aposta per la convivència de tots dos servicis i prioritza l'interés de la població, alhora que ha volgut deixar clar que és impossible satisfer totes les demandes que les parts han traslladat el Consell en les reunions dels últims mesos.

La concessió de noves llicències, paralitzada

A efectes pràctics, el nou decret, que fa decaure la normativa anterior, deixa enlaire els milers de sol·licituds de noves llicències pendents, si bé el taxi tindrà algunes excepcions. L'autorització d'estes peticions queda ara a l'espera d'un informe que detalle la situació de la mobilitat i de tots dos sectors, que es preveu que tardarà un màxim de dos anys.

D'altra banda, endurix el règim sancionador perquè les VTC complisquen amb les limitacions del seu servici, imposant multes de fins a 6.000 euros i la immobilització del vehicle. Es penalitzarà també estacionar a la via pública per a captar clients que no hagen contractat el servici o prestar-lo fora de l'àmbit territorial, una situació pensada per les ingerències de VTC amb llicències d'altres autonomies que s'hi acosten en períodes d'alta demanda. Els ajuntaments podran assumir competències sancionadores i recaptadores mitjançant un conveni amb la Generalitat.

Millores per al taxi

Per al sector del taxi s'augmenten les autoritzacions màximes de taxi que es podien obtenir i s'eleva a un màxim de tres o cinc si són vehicles adaptats per a discapacitats, a fi de fomentar la contractació de tercers.

A la suspensió de llicències s'apliquen dues excepcions: quan per raons de demanda hi haja necessitat i quan es necessite augmentar el nombre de vehicles adaptats per a persones amb discapacitat.

D'altra banda, s'elimina la dedicació plena i exclusiva, que només s'impedix compaginar amb VTC; es permet a una persona física heretar la llicència si complix els requisits per a ser titular d'autorització de taxi; i es permet als municipis superar les àrees de prestació conjuntes amb plena autonomia.

Els VTC faran també servici urbà i no hauran d'esperar quinze minuts

En el cas dels VTC, s'ha eliminat l'exclusivitat de realitzar transport interurbà i podran fer també transport urbà amb determinades restriccions i requisits, com el d'haver estat sancionats amb anterioritat. Martínez Mus ha precisat que ningú tenia clar si podien o no fer transport purament urbà i que a la Comunitat Valenciana hi ha àrees de prestació conjunta (València i àrea metropolitana) que es considerarà urbà.

La nova regulació elimina també per "absurda" l'espera de quinze minuts entre la contractació i la prestació del servici, que la conselleria atribuïx a l'intent del Botànic de "limitar les VTC".

El conseller ha defés que el decret oferix un "marc clar i estable" que aporta seguretat jurídica i sentit comú després d'anys de recursos judicials i normatives fallides, fins i tot anul·lades, i reforça la necessitat d'ampliar l'oferta de mobilitat, especialment en horari nocturn.

Protestes a la porta del Palau de la Generalitat

Al mateix temps que se celebrava el ple del Consell, un grup de taxistes s'ha concentrat en la plaça de Manises amb cartells amb lemes com "El taxi i els VTC no poden conviure" i "RIP. Taxi mort per culpa de la Conselleria". Set entitats del sector (Confederació de Taxistes Autònoms, Unió d'Associacions d'Autotaxis, ATCV, USOCV, Ucata, APC Caragol i PKT Asian Association) han protagonitzat manifestacions en els últims mesos sota la premissa que hi ha en risc el futur de 9.216 famílies.

A la Comunitat Valenciana hi ha 1.871 llicències de VTC (1.190 a Alacant, 600 a València i 81 a Castelló), segons dades de les patronals.

També et pot interessar