L'encariment dels combustibles per la guerra al Pròxim Orient espenta la inflació al 3,4% al març
L'IPC creix huit dècimes en taxa interanual des del passat mes de febrer, l'augment més gran des de setembre del 2023
L'impacte de la guerra desencadenada el passat febrer al Pròxim Orient ja ha fet efecte en el cost de la vida i les butxaques de la ciutadania valenciana. L'Institut Nacional d'Estadística (INE) ha publicat este dimarts les dades relatives a l'índex de preus al consum (IPC) corresponents al mes de març i a la Comunitat Valenciana arreplega una alça de la inflació del 3,4% en taxa interanual. Són huit dècimes més que en el mes anterior, quan l'indicador va tancar al 2,6%. L'increment és el més gran registrat en vora dos anys i mig, des de setembre del 2023.
Per al conjunt d'Espanya, la cistella s'ha encarit encara més del que havia previst l'INE inicialment. La dada definitiva d'inflació nacional coneguda hui és també del 3,4%, ja que l'ens ha corregit en una dècima cap a amunt el percentatge avançat fa dos setmanes. És el nivell més alt des de juny del 2024, que s'ha assolit després d'experimentar un repunt d'1,1 punts, el més gran en quasi quatre anys.
El primer mes del conflicte iniciat pels Estats Units i Israel contra l'Iran ha empentat els preus de manera significativa, llastats per les fluctuacions alcistes en el petroli i el gas. Estos vaivens han repercutit sobretot en els combustibles. De fet, el grup del transport és el que més influïx en la crescuda de la inflació que està castigant estes setmanes les llars: puja un 4,9% interanual en taxa valenciana i un 5,3% en estatal, fonamentalment per l'encariment dels carburants per als vehicles personals. El dièsel és, dels dos, el combustible que més ha patit el colp amb diferència i ha experimentat una pujada del 17,9% en el preu. El repunt de la gasolina ha sigut més atenuat, del 4,8%.
L'INE també assenyala l'evolució de l'electricitat, que s'ha abaratit este any significativament menys del que ho va fer al març del 2025 —quan va experimentar una forta davallada gràcies a les pluges torrencials—, com a un altre dels factors responsables de la pujada de la inflació. L'increment de la taxa interanual autonòmica en este grup de productes, que inclou tots els subministraments energètics de la llar, és del 4,9%, un punt i mig per damunt respecte de la taxa anotada el mes passat. Quant a les tarifes concretes de la llum, l'organisme estadístic anota una pujada del 4,3% en el rebut respecte dels dotze mesos anteriors.
La inflació subjacent, que no inclou en el càlcul elements volàtils com l'energia i els aliments frescos, es manté per segon mes consecutiu al 3%, igual que al febrer, i una dècima per damunt de l'espanyola. La dinàmica d'este indicador, que permet mesurar de forma més ajustada l'evolució estructural dels preus a mitjà termini, ha oscil·lat durant tot l'últim exercici en una forqueta entre el 2,2 i el 3%. Faltarà per vore com es traslladarà (i quan) l'impacte de la contesa, sobretot si s'allarguen en el temps i dispara més els preus de l'energia.
Ous, carn, llegums i hortalisses més cares
La notícia més positiva que llancen les dades de l'INE conegudes hui és que les turbulències als preus de l'energia no han repercutit, almenys de moment, als aliments i begudes no alcohòliques. Este grup de productes encadena quasi dos anys de relativa estabilitat, amb percentatges d'inflació interanual que han oscil·lat entre l'1,5% i el 3,1%. Al març s'han moderat del 2,9 al 2,2%, allunyant la possibilitat d'un contagi a la cistella de la compra del supermercat.
No obstant això, sí que hi ha alguns productes comestibles que estan patint de manera significativa tensions inflacionàries. Destaquen sobretot els ous, un 20,7% més cars que fa un any. També la carn ha patit una pujada de preu notable en els darrers dotze mesos (+11,9% en el cas de la vedella i 9,3% en ovella i corder), així com els llegums i hortalisses fresques (+8,2%), el peix (+6%) i el café (+4,7%).
Més llegit
-
Investiguen l'atracament amb ostatges d'una sucursal bancària a Benetússer
-
Anticorrupció investiga l'alcaldessa de València i la presidenta del port de València per suposada prevaricació i tràfic d’influències
-
La unitat de trasplantaments de cor de La Fe revalida el rècord de tot Espanya en fer 49 intervencions l’any passat
-
L'encariment dels combustibles per la guerra al Pròxim Orient espenta la inflació al 3,4% al març
-
Deu quilòmetres de retencions a la pista de Silla i dotze a l’A-7: així estan les carreteres després de les vacances de Pasqua
-
L'Audiència ordena investigar el presumpte abús sexual a menors en un col·legi de Torrent en vore "indicis clars"