Emergències impulsa un pressupost "rècord" de 234 milions per a modernitzar el sistema valencià de resposta
Valderrama defensa uns comptes que destinaran 139 milions a l'Avsre, 79 als bombers forestals, 21 a culminar actuacions de la dana, i manté les ajudes als festejos taurins
L'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències (Avsre) comptarà per al 2026 amb un pressupost de 139 milions d'euros, mentre que els bombers forestals de la Generalitat i la Societat Valenciana de Gestió Integral dels Serveis d'Emergències (SGISE) disposaran de 79 milions. A més, es destinaran 21 milions d'euros a culminar actuacions vinculades a la dana del 29 d'octubre del 2024, segons ha detallat este dijous el conseller d'Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama.
Valderrama ha comparegut en la comissió d'Economia, Pressupostos i Hisenda de les Corts per a presentar els comptes del seu departament, que ascendixen a 234,2 milions d'euros. Segons ha defensat, representen "el major esforç realitzat fins ara per a consolidar el nou model valencià de protecció civil, seguretat i emergències".
Del total pressupostat, 212,9 milions corresponen al pressupost ordinari, un 8% més que en l'exercici anterior, mentre que 21,3 milions continuen vinculats a actuacions derivades de la dana.
El pressupost més alt de la història de l'Avsre
La partida destinada a l'Avsre arriba als 139 milions d'euros, un 22,7% més que el 2024 i la xifra més elevada des de la creació de l'organisme el 2017, ha assegurat. Dins d'esta quantitat, el programa d'Emergències, Protecció Civil i Extinció d'Incendis disposarà de 118,26 milions.
El conseller ha destacat també el pla d'infraestructures de seguretat i emergències de la Generalitat, dotat amb més de 43 milions per a quatre anys, dels quals 10,6 milions s'executaran el 2026. Estos recursos permetran modernitzar bases operatives i reforçar la capacitat de resposta del sistema valencià d'emergències.
Entre les actuacions previstes figuren la finalització de la base terrestre d'Olocau i la base aèria de Benagéber, així com la licitació de noves infraestructures.
A més, Emergències habilitarà per primera vegada una línia d'ajudes de 2,42 milions d'euros perquè els ajuntaments puguen disposar de tècnics de protecció civil. També es destinaran 620.000 euros a associacions i agrupacions locals de protecció civil i un milió d'euros al manteniment dels plans municipals d'emergència.
Ajudes per la dana i reforç dels consorcis de bombers
Pel que fa a les conseqüències de la dana, els pressupostos inclouen cinc milions d'euros per a ajudes de primera necessitat i huit més destinats als municipis afectats.
Així mateix, les aportacions als consorcis provincials de bombers augmentaran un 5% fins als 23,1 milions d'euros, amb l'objectiu de reforçar els recursos humans i materials i millorar la coordinació entre administracions.
En l'àmbit de la salut mental, Valderrama ha anunciat una subvenció nominativa de 80.000 euros al Col·legi Oficial de Psicologia, que se suma als 110.000 euros destinats a la Creu Roja per a l'atenció psicològica en emergències.
79 milions per als bombers forestals
Els bombers forestals i la SGISE disposaran de 79,14 milions d'euros, la dotació més gran de la seua història. El conseller ha explicat que estos recursos permetran implantar el tercer torn, avançar en l'estabilització de les plantilles i millorar les condicions laborals del col·lectiu.
D'altra banda, la Direcció General d'Innovació en Emergències comptarà amb un pressupost de 4,55 milions d'euros per a impulsar sistemes preventius i de detecció primerenca de riscos.
En este apartat destaca una subvenció de 150.000 euros a Avamet per a ampliar la xarxa d'observació meteorològica, així com una altra ajuda de 150.000 euros al Cermi per a adaptar els sistemes d'avisos d'emergència a les persones amb discapacitat.
Defensa de la tauromàquia
Durant la compareixença, el conseller ha reivindicat el suport del Consell a la tauromàquia, als bous al carrer i als festejos taurins, i ha assegurat que estes partides "no es toquen".
En este sentit, ha anunciat una nova subvenció nominativa de 150.000 euros per a escoles de retalladors i el manteniment de l'ajuda de 300.000 euros a la Fundación Toro de Lidia per a la promoció de la cultura taurina i el circuit de novillades. També es destinaran 250.000 euros a la difusió del nou reglament de festejos taurins.
Crítiques de l'oposició
Durant el debat parlamentari, el PSPV i Compromís han qüestionat diverses partides dels comptes. La diputada socialista Alicia Andújar ha acusat el conseller de practicar més "autobombo" que gestió, mentre que Jesús Pla, de Compromís, ha criticat especialment les subvencions destinades a la tauromàquia.
En la seua rèplica, Valderrama ha defensat la política pressupostària del Consell i ha carregat contra el president del govern, Pedro Sánchez, en una intervenció marcada per l'enfrontament polític entre els grups parlamentaris.
Més llegit
-
Educació convoca els sindicats a una nova taula de negociació divendres
-
Mor un bebé de setze mesos a Sevilla per cremades quan el banyava la parella de sa mare
-
L'Audiència avala que Mazón es persone en la causa penal sobre la dana contra el criteri de la jutgessa
-
Rovira: "És el pressupost més alt d'Educació i la pujada de 200 euros situa el professorat entre els més ben pagats d’Espanya”
-
La Plataforma per l'Ensenyament convoca una "vaga de famílies" per a este divendres
-
Denovena jornada de vaga en l’ensenyament, amb manifestacions dels docents i sense vistes a un acord
Més vist
Més escoltat
-
03.06.2026 | 90 minuts
-
02.06.2026 | ContrÀpunt
-
03.06.2026 | Amunt i avall | Tercera Part
-
03.06.2026 | Àlvar Martínez Camarena ens desvela la ciència oculta darrere de les obres del Prado en "De Saturno a la locura"
-
03.06.2026 | La vesprada d'À Punt | Segona Part
-
03.06.2026 | "Músiques emergents", amb Arturo Orrico | Robert Grayd