El Consell de Ministres prorroga el límit al gas durant tot 2023
El preu no podrà pujar dels 65 euros/MWh fins al mes de desembre
El govern ha aprovat aquest dimarts la pròrroga del mecanisme ibèric fins a finals de 2023, després de l'acord a què s'ha arribat amb la Comissió Europea per a estendre la limitació del preu del gas en el mercat majorista de l'electricitat més enllà del 31 de maig, data límit pactada inicialment amb Brussel·les.
Segons ha explicat la vicepresidenta primera del Govern, Nadia Calviño, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la pròrroga del límit al gas permetrà comptar amb una “xarxa de seguretat” per als consumidors en el cas que el preu d'aquesta matèria primera repunte en els pròxims mesos.
La intervenció de Calviño davant els mitjans es deu a motius d'agenda de la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, que des d'aquest matí participa en la reunió dels ministres d'Energia dels Vint-i-set a Brussel·les.
A la seua arribada, Ribera avançava precisament l'acord a què s'ha arribat amb la Comissió Europea per a prorrogar fins a finals d'any l'excepció ibèrica que, d'acord amb les últimes dades del ministeri, ha estalviat uns 5.100 milions d'euros fins al 31 de gener. L'acord aconseguit el març de 2022 entre Espanya, Portugal i la Comissió —que va entrar en vigor el juny de 2022— tenia una vigència inicial de 12 mesos i acabava el pròxim 31 de maig, però les tres parts han coincidit que encara “no han canviat les condicions que van justificar la seua posada en marxa”, i no descarten una nova pròrroga arribat el moment.
Al començament d'any, Ribera va avançar que sol·licitaria, “simultàniament” a la proposta de reforma del mercat elèctric europeu, prorrogar l'“excepció ibèrica” fins que es modernitzara la normativa. El govern espanyol era partidari d'una pròrroga fins a 2024, mentre que Portugal es va interessar per mantindre aquest mecanisme sempre que es conservara el “model” i els “termes” aplicables en aquells dies, però el passat 20 de gener la Comissió va traslladar als executius que una eventual pròrroga de la mesura no podria, de moment, anar més enllà de desembre de 2023.
L'executiu de Sánchez i Brussel·les han pactat aplicar una pujada més prolongada d'aquest mecanisme al llarg de 2023 fins a aconseguir un preu màxim de 65 euros/megawatt hora (€/MWh) al desembre.
Açò vol dir que, a l'abril, quan estava previst que el límit se situara en 60 €/MWh, el preu màxim serà finalment de 56,1 €/MWh, i en els mesos successius s'incrementarà el preu de referència en 1,1 euros cada mes excepte en el cas d'agost, quan l'augment serà d’1,2 euros, fins a arribar als 65 €/MWh de desembre.
Fins ara, el mecanisme establia un límit en el preu del gas utilitzat per a generar electricitat en el mercat majorista que va començar sent de 40 €/MWh i que des de gener pujava cinc euros al mes.
Més llegit
-
El gran sopar de la nit de Nadal: una tradició castellana que va arribar amb la televisió
-
Un potent raig de llum enlluerna un pilot d’avió que sobrevolava el Campello
-
El Nadal més car de la història: els productes típics de la taula es disparen un 10% en menys d'un mes
-
Nadal gris i fred
-
Feijóo remet a la jutgessa els whatsapps amb Mazón el dia de la dana
-
L'EMT de València mantindrà les tarifes d'autobús per al 2026