Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
LA VESPRADA D'À PUNT

El Black Friday s'arrela a la tardor per a avançar les compres de Nadal amb una despesa mitjana estimada de 219 euros

Avacu recomana els consumidors fer seguiment previ dels preus per a comprovar que estan més barats i confirmar que les dates de devolució dels productes adquirits ens quadren

Un aparador comercial en el carrer, este divendres / Álex Zea (Europa Press)

L'últim divendres de novembre ja s'ha consolidat com el dia més important de l'any per al consum i les compres, que s'esperen massives. És el Black Friday, un fenomen importat dels Estats Units que fa una dècada tenia poca transcendència ací, però que cada vegada s'ha fet més popular i ja està totalment assentat entre els hàbits de consum dels espanyols i els valencians. Especialment és perquè estem en dates clau, a les portes de Nadal, i hi ha moltes persones que veuen l'oportunitat d'aconseguir la gran ganga per a anar avançant els regals —o autoregals— de les festes. Un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) estima una despesa mitjana de 219 euros per persona, un 9% més que en el 2024.

Des de la mitjanit ha començat oficialment la campanya més gran de rebaixes de tot l'any, marcada per descomptes molt cridaners. Durant tota la setmana el correu electrònic, xarxes socials i la televisió s'inunden de desenes d'ofertes i promocions amb l'objectiu que caiguem en la temptació i donem el tir d'eixida a les compres nadalenques. Segons l'estadística de l'OCU, el 78% de la població planeja pegar-se un capritx estos dies, pràcticament huit de cada deu persones.

I encara que les dades apunten a un augment del consum mitjà en comparació amb l'any passat, l'anàlisi al detall ens mostra comportaments heterogenis. L'informe revela que vora el 20% de la població no pensa gastar-se res, mentre que un 17% té prevista una despesa superior a 500 euros. Una conducta que suggerix que n'hi ha molts que s'esperen a estes dates per a comprar productes d'envergadura, com per exemple electrodomèstics, televisors o altres dispositius electrònics. Però el rànquing per categories quant a les adquisicions més habituals en el Black Friday l'encapçalen, per este orde, cosmètica, peces de moda, i objectes per a casa o per al jardí.

Des de l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu) assenyalen que comprar quan el preu és més barat que normalment és, evidentment, una bona estratègia, però aconsellen haver fet un seguiment previ del producte per a comprovar que l'oferta és real i evitar així descomptes enganyosos. "Els consumidors han de ser inspectors, han de dur la feina feta de casa", ha afirmat des del plató de Connexió CV Julián Tío, director d'Avacu. Una altra recomanació fonamental que dona és fixar-se en les dates que planteja la tenda per a poder retornar els productes en cas que finalment no ens quadren: "Sobretot perquè si estem comprant per a avançar-nos a Nadal, igual després no es pot fer la devolució si no acobla el regal", ha advertit.

Un altre perill de què avisen les veus expertes és la compra compulsiva en què pot derivar l'allau d'estímuls que rep el consumidor, sobretot en persones amb patrons addictius i dificultat per a controlar els impulsos. Un efecte que es magnifica quan adquirim els productes per Internet, perquè "no tenim control sobre què gastem i a més ho podem fer en qualsevol lloc i moment", apunta Carolina García, psicòloga i terapeuta de Projecte Home.

Per a poder enfrontar estos períodes marcats pel bombardeig continu de rebaixes comercials enumera una sèrie de consells: tractar de pagar en efectiu i deixar a casa les targetes, tindre un pressupost tancat abans d'eixir de compres, elaborar un llistat de què realment necessitem basat en una "reflexió crítica", eliminar l'opció de pagar amb els mòbils o fins i tot cancel·lar subscripcions a servicis que ens saturen d'anuncis. I, en els casos més extrems, anar acompanyats a les tendes per persones de l'entorn que coneguen el problema que patim i ens puguen parar en un moment determinat. Són, en definitiva, estratègies per a controlar els impulsos que ajuden a tindre una despesa més racional.

Les bases del xicotet comerç

Avacu també posa el focus en el paper del xicotet comerç este Black Friday i desmentix la creença que jugue amb desavantatge enfront de les grans cadenes comercials: "No hem de pensar que és l'aneguet lleig d'este joc, ni de bon tros", sosté Tío. Per al directiu de la plataforma representant dels consumidors, les tendes locals poden jugar un paper clau en l'atenció al comprador, perquè aporten un plus en coneixement dels productes i poden teixir un vincle de proximitat amb ell. "No sols hem de parlar de preus, sinó també de servici, de la qualitat i la proximitat que dona el xicotet comerç". L'expert recomana, de fet, acudir als establiments que tenim a prop de casa a informar-nos de primera mà, per a després fer la compra. Sí que és important, ha dit, que estos negocis donen l'opció de fer la transacció en línia.

El Black Friday, originari dels Estats Units, se celebra l'endemà d'Acció de Gràcies, quan els negocis necessiten liquidar existències. A Espanya no tenim esta festa, però sense dubte que ja hem adoptat esta cita comercial, que s'ha convertit en tota una tradició de la tardor que cap establiment vol deixar passar.

També et pot interessar