'Pólvora, cos, so': el projecte que converteix els sons de la mascletà en música
Este dissabte l'IVAM ha estrenat un documental que arreplega el procés, dut a terme durant l'últim any
Convertir la tradicional mascletà en música electrònica. És el que s'ha perseguit en el projecte de l'IVAM Pólvora, cos, so, que tracta d'entendre l'espectacle per excel·lència dels valencians i establir possibles connexions amb altres disciplines de l'art sonor.
"És un projecte que pretén entendre i divulgar l'estructura compositiva de la mascletà, entesa —com diria Vicente Caballer— com una sinfonia del soroll," diu Ricardo Ruiz, comissari de l'obra. Explica que s'ha gravat un banc sonor amb la pirotècnia Hermanos Caballer, tractant cada masclet com un instrument individual. Posteriorment, les gravacions s'han atorgat a diversos artistes sonors experimentals que han creat una sèrie de peces úniques.
Estes trobades sonores s'han fet en espais populars de la ciutat de València, com la discoteca Spook o la falla Arrancapins. "És una excusa per a reflexionar entorn del so, de la identitat col·lectiva i dels espais de trobada, amb la mirada posada en la mascletà, que és un acte que té un component tribal molt important", afegeix Ruiz.
Este dissabte s'ha presentat l'última part del projecte: un documental que plasma totes estes experiències i, a més, dona veu a persones relaciones amb el món de la mascletà i del so. "Tenim testimonis de pirotècnics, coeters, discjòqueis i productors musicals. És a dir, una caterva molt diversa de testimonis", diu Andreu Signes, director de l'audiovisual.
Per a cloure l'experiència, la projecció del documental va donar pas a l'actuació en directe de l'artista Polifeme, que, a través del banc sonor gravat amb la Pirotècnia Hermanos Caballer, va mostrar al món la seua particular representació de la mascletà.
Més llegit
-
Leire Díez, l'expresident de la SEPI i el soci de Santos Cerdán, en llibertat amb mesures cautelars
-
Protecció Civil envia un ES-Alert per risc d’inundacions al litoral nord i sud de València
-
L'Aemet eleva a roig l'avís per pluges intenses i tempestes al litoral de València per a este diumenge
-
La grip es dispara a la Comunitat Valenciana i situa Alacant com la província amb més contagis d’Espanya
-
La revenja taronja contra el Saragossa, per À Punt
-
Els metges es manifesten a València després de quatre dies de vaga per a exigir la retirada de l’esborrany de l’estatut marc
Més vist
Més escoltat
-
12.12.2025 | Carlos Civera presenta '4 historias al piano: las baladas de Chopin'
-
12.12.2025 | TERRA DE BOUS
-
12.12.2025 | Les notícies del migdia
-
12.12.2025 | ContrÀpunt
-
12.12.2025 | "El més viral", amb Fran Sevilla | L’aplaudit discurs de Nerea Pérez de las Heras en els Premis Ídolo
-
12.12.2025 | Marita Alonso i la 'Venus del Smartphone': l’amor en temps d’aplicacions