Directes
Ara en la televisió
LA VIA VERDA
Pròximes emissions
14:00
À PUNT NOTÍCIES MIGDIA
14:30
LES NOTÍCIES DEL MIGDIA
Notícies

‘Més enllà de Jaume I’: la història de les dones que sostingueren el conqueridor

Irene Ballester i Lola Llopis posen nom a esposes, filles i amants que la història ha silenciat

En la imatge, una de les il·lustracions de 'Més enllà de Jaume I' / À Punt NTC

Molt s'ha parlat de les batalles de Jaume I, però no tant de les dones que el van sostindre al llarg de la seua vida. Ara, en el 750 aniversari de la mort del conqueridor, un llibre il·lustrat de Bromera posa nom a esposes, filles i amants que la història ha silenciat. 

En un acte de sororitat, Irene Ballester i Lola Llopis fan protagonistes eixes dones fortes i valentes que envoltaren el regnat de Jaume I, que fou conqueridor de terres, però també de dones, amb el llibre ‘Més enllà de Jaume I’.

Ballester explica que el paper d’estes dones era “participar en una partida d’escacs en la qual elles eren només els peons, on no interessaven, on simplement estaven per a dur a terme intercanvis matrimonials”. Per tant, este llibre pretén “posar-les en el relat de la història”, afirma.  

Gràcies a estes dos autores sabrem més sobre Na Violant, que participava en decisions territorials; sobre Teresa Gil, última esposa del rei, que es negà a ser repudiada; o sobre tantes filles de Jaume I casades a conveniència en edat infantil.

Este últimes apareixen en les il·lustracions amb corones negres i algunes fins i tot amb una llàgrima a la cara, perquè la il·lustradora Lola Llopis considera que són “les que més han pogut patir”. “Eren reines, però no crec que tingueren un regnat molt feliç”, afirma. 

“Jaume I era un home de l’època amb uns sentiments clars de cara a la conquista i a la batalla”, indica Ballester. Per tant, no hem de buscar en ell un home tendre, respectuós o sincer, afirma. “Conéixer la història d’estes dones ens parla d’una altra cara del conqueridor que ens farà qüestionar-lo, i això és interessant perquè també és necessari qüestionar eixes figures històriques masculines que no s’han portat massa bé amb les dones”, postil·la l’autora.

També et pot interessar