Les aigües del Xúquer acullen la Maerà d'Antella, patrimoni immaterial de la humanitat
L'esdeveniment recorda l'antic ofici dels ganxers, que transportaven la fusta a través del riu
Reconeguda com a patrimoni immaterial de la humanitat per la Unesco, Antella (Ribera Alta) celebra este cap de setmana la seua Maerà en aigües del Xúquer. Un esdeveniment que recorda l'antic ofici dels ganxers. Vora díhuit embarcacions, fetes amb els troncs de 150 pins, donen vida a esta tradició que recupera la memòria i homenatja els avantpassats que aprofitaven el riu Xúquer per a transportar els troncs. El Xúquer esdevé riu d'energia, força i germanor.
Els troncs suren a l'aigua i el corrent del Xúquer els activa en un viatge que arranca al paratge de l'illa de l'Esgoletja a Sumacàrcer i acabarà a l'assut d'Antella. Pel mig, quasi huit quilòmetres d'aventura i perícia a parts iguals per a guiar amb els ganxos els pins de fins a deu metres de llarg, salvant obstacles i fugint dels ràpids del riu.
Juan Carlos Teruel, que participa cada any en la Maerà d'Antella, explica que "els troncs els portaven des de la serra de Conca" i quan arribaven a Antella "es repartien per a fer embarcacions i edificacions". Manuel Fèlix, president de l'Associació Cultural Ganxers del Túria, ha vingut fins al Xúquer per a "aprendre" i vore si pot traslladar l'experiència al Túria.
La jornada arranca amb un esmorzaret i la preparació de les navates, les barques de troncs nuats amb què es manté l'equilibri per a guiar la fusta durant el trajecte.
L'última parada està prevista a Antella, on el corrent d'alegria i festa continua en ajuntar esta festa declarada patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco amb dos patrimonis valencians més: el toc manual de campanes i la muixeranga.
Més llegit
-
Un mort i tres ferits en un tiroteig a Alzira arran d'una disputa familiar
-
Detenen un home de 85 anys per la mort violenta de la seua exnora de 47 a Madrid
-
Roben a Alacant un tràiler amb roba de Zara valorada en un milió d’euros fent-se passar per policies
-
Un veí de Ceuta, apunyalat presumptament per quatre migrants en un intent de robatori
-
Mor una dona després de patir un accident amb un quad en una zona forestal de la Vall d'Uixó
-
Una xiqueta de 5 anys, intoxicada de gravetat després de prendre un suc en un local de Xàbia