Cinquanta anys del naixement d'‘El Papus’, la primera revista satírica del franquisme
La publicació, que va sofrir un atemptat en democràcia, va lluitar contra la censura amb erotisme i sarcasme
En octubre del 1973, fa ara cinquanta anys, veia la llum El Papus, la primera revista satírica que es va atrevir a trencar els pilars del règim franquista amb l'humor més mordaç. Àcida, crítica i sobretot trencadora sota l'ombra d'un franquisme agonitzant que necessita mostrar a Europa una imatge d'obertura.
La periodista Maria Iranzo-Cabrera en recupera la història en el llibre El Papus, contrapoder informatiu en la Transició espanyola, construït amb la memòria de gran part dels seus redactors i redactores.
Cap institució ni ideologia escapava de les seues vinyetes, que amb el sarcasme més corrosiu apuntava contra el poder establit. Amb l'erotisme visual com a reclam, va ser la primera publicació que es va atrevir a fer sàtira política i, a més, amb un llenguatge popular.
Però sobre l'humor i la llibertat d'expressió sempre sobrevola una mordassa. El 1977 va ser la primera publicació a patir un atemptat en democràcia. Cinquanta anys després, les històries del Papus ens miren des d'un passat que es repeteix en el present.
Més llegit
-
Vota per la Gaiata millor il·luminada – Magdalena 2026
-
Vota per la Gaiata infantil millor il·luminada – Magdalena 2026
-
L'Ajuntament de València demana a Renfe que avale amb un informe de la Policia Nacional l'arribada dels trens a l'estació del Nord
-
Pólvora, música i llum per a coronar el Chaplin que crida a la pau des de la falla municipal
-
Juan Luis Gandia serà el nou rector de la Universitat de València
-
Un home mor al balcó de sa casa per l'impacte d'una bala perduda al barri de les Carolines d'Alacant