Dormir més el cap de setmana no permet recuperar el son perdut
Les maratons de llit per a compensar la falta de descans entre setmana no revertixen els efectes de la privació de son sobre l’organisme
Qui no ha intentat alguna vegada recuperar les hores de son perdudes durant la setmana quedant-se més temps al llit el cap de setmana?
És una pràctica habitual, especialment entre adolescents i persones amb horaris exigents. Però les persones expertes advertixen que esta estratègia no funciona com molta gent pensa.
El son no s’acumula per a després
Des de l’àmbit científic recorden que el son és un procés biològic essencial que el cervell i el cos necessiten completar cada dia per a funcionar correctament.
"Els short sleepers, que són aquells que creuen que amb cinc o sis hores dormint en tenen prou, no hi estic d'acord tampoc. Igual que privar-te del son i intentar dormir nou hores el cap de setmana. Pots dormir-les, perquè el teu cos i òrgans estan cansats, però no recuperes el procés químic que has perdut", explica Sofia Rodríguez Moróder, de la Clínica Cráneo Salud València.
Per això, les hores de descans que no es fan durant la setmana no poden compensar-se simplement dormint més un diumenge.
Els especialistes expliquen que el cicle del son respon a mecanismes químics i fisiològics que necessiten regularitat per a mantindre’s en equilibri.
Recuperar una hora pot costar dies
Alguns estudis apunten que l’organisme necessita fins a quatre dies per a recuperar els efectes d’una sola hora de son perduda.
La falta de descans sostinguda pot afectar funcions com la memòria, la concentració i l’atenció. També s’associa amb problemes cardiovasculars, alteracions de la pressió arterial i un major risc de patir obesitat o diabetis.
La importància d’una bona higiene del son
Per a evitar estes conseqüències, es recomana dormir almenys huit hores cada nit i mantindre horaris regulars.
També aconsellen preparar el cos per al descans reduint la intensitat de la llum i limitant l’exposició a pantalles i altres estímuls abans d’anar-se’n a dormir.
En definitiva, el millor remei contra el son perdut continua sent el més senzill: descansar bé cada dia.
Més llegit
-
FOTOGALERIA | Així serà la futura Estació Central de València
-
Detenen un home a Torrent per presumptament maltractar i amenaçar la parella embarassada
-
Mor una dona de 76 anys després de quedar atrapada amb la cadira de rodes en l'elevador del seu xalet a Xàbia
-
Detenen el presumpte agressor del treballador municipal de Xilxes, que continua hospitalitzat
-
Mor un copilot i el pilot queda ferit molt greu al Ral·li de la Ceràmica a Castelló
-
Els examinadors de les EOI valencianes no descarten vaga durant els dies d’exàmens orals i escrits, que arranquen l'1 de juny