Un miler de persones reivindiquen a Madrid els valors europeus enfront de l'onada reaccionària
La concentració, amb motiu del Dia d’Europa, ha fet valdre la importància de la Unió Europea
Al voltant de mil persones, segons dades de la delegació del govern a Madrid, s'han concentrat a Madrid este diumenge per a demanar “més integració” de la Unió Europea i “salvaguardar” els valors d'Europa i la seua democràcia social.
“Mai Europa ha estat tant en risc en els últims huitanta anys com en l'actualitat. La resposta a l'amenaça és la Unió Europea: el procés d'integració de més èxit social, econòmic i de pau que es coneix. Un projecte que transcendeix la mera suma dels estats que la componen, però que hui necessita més compromís ciutadà”. Els organitzadors asseguren que la concentració és "per una Europa social i democràtica".
La concentració ha tingut lloc la mateixa setmana que el Dia d'Europa, el 9 de maig, amb l'objectiu de cridar l'atenció pel fet que el continent “mai ha estat tant en risc en els últims huitanta anys com en l'actualitat” i que la “resposta a l'amenaça és la Unió Europea”.
L'acte l'ha conduït la periodista Mara Torres i l'ha organitzat un grup de persones vinculades a l'acadèmia, la cultura i la comunicació i associacions juvenils com Equip Europa o Joves Federalistes Europeus. Hi han assistit polítics com el ministre de Transformació Digital, Óscar López; la portaveu del PSOE a l'Ajuntament de Madrid, Reyes Maroto, o el coordinador de Sumar, Carlos Martín.
En declaracions a la premsa, López ha apuntat al fet que la UE és “el millor projecte polític que hi ha a tot el món” i que ha significat “la consolidació de la democràcia” i de l'estat social de dret i justícia social” i que hui està “amenaçada per una onada ultra”, per la qual cosa toca defensar-la.
En esta mateixa línia s'ha expressat Carlos Martín, que ha defensat que els espanyols som “molt europeistes” i ha demanat acostar-se més a Europa amb, per exemple, una reducció de jornada laboral que la faça “més compatible amb una vida més raonable”, o aconseguint més independència o més autonomia estratègica en sectors clau com la banca, l'energia o la digitalització.
"En defensa d'Europa i la democràcia" és el lema amb el qual han intervingut en l'acte els periodistes com Andrea Rizzi o Carlos Franganillo, que han fet valdre l'aportació de la UE. També l'escriptora Elvira Lindo, que ha demanat que la por no paralitze la ciutadania europea i ha recordat que la UE ha de ser un lloc on trobar “una vida més abrigallada i millor”.
Esther Lynch, secretària general de la Confederació Europea de sindicats (CES), ha subratllat que Europa està sota “amenaça” i ha deixat clar que ni l'odi ni la por “tenen cabuda en el futur que estem construint”.
Acompanyada dels secretaris generals d'UGT i CCOO, Pepe Álvarez i Unai Sordo, respectivament, ha demanat un model basat en ocupacions de qualitat, serveis públics forts, on cadascun estime com vulga i que incloga més cooperació entre nacions i persones.
L'acte l'ha tancat el cantant Miguel Ríos, que ha interpretat, acompanyat per la pianista Rosa Torres-Pardo, l'"Himne de l'alegria" que ha entonat al costat dels manifestants, així com un poema musicalitzat de Luis García Montero contra la guerra de l'Iraq.
“Sols no som res, sense Europa no som res”, ha defensat Ríos, que ha subratllat els valors de la llibertat i l'alegria com a banderes de la UE.