Directes
Ara en la televisió
ATRAPA'M SI POTS
Ara en la ràdio
QUEDA'T AMB MI (reemissió)

Tindre un ‘kit’ d’emergència a casa i seguir només fonts oficials, la proposta de la guia informativa del Consell en cas d’emergència

El document, inclòs en el pla per a catàstrofes naturals, establix una sèrie de recomanacions per a “enfortir” la capacitat de resposta de la ciutadania i “reduir” l’impacte dels desastres

Imatge d'arxiu d'un ‘kit’ d'emergències / Shutterstock

El Consell ha fet públic esta setmana l’esborrany del Pla d'anàlisi, anticipació i reacció davant de catàstrofes naturals, un projecte impulsat per la Vicepresidència i Conselleria de Recuperació Econòmica i Social de Francisco José Gan Pampols i que ara passa a fase d’exposició pública. Entre les novetats del pla, que busca establir un marc normatiu comú en cas de situacions d’emergència, està la creació d’una guia informativa per a la ciutadania en cas de catàstrofes naturals.

Això és perquè un dels punts del pla contempla l’elaboració de materials complementaris en formats accessibles i inclusius, resums executius o guies ciutadanes —com és el cas de la guia informativa— que faciliten la comprensió i l’ús del pla per part de tota la població, amb especial atenció a col·lectius vulnerables.

Esta guia establix una sèrie de recomanacions per a la ciutadania, que es dividixen en les fases de prevenció, resposta i recuperació, en cas d’una catàstrofe natural, com poden ser inundacions, incendis forestals, terratrémols, sismes submarins o riscos volcànics. A més, detalla quines són les fonts d’informació oficial a les quals s’han de dirigir per a estar actualitzat de les novetats en cas d’emergència.

Document
Pla director d’anàlisi, anticipació i reacció davant de catàstrofes naturals
Consulta'l

Així, dins de la fase de prevenció, la guia assegura que s’ha de posar especial èmfasi en la formació continuada i l’accés a fonts d’informació fiables. En este apartat recomana conéixer l’entorn de l'habitatge o el treball, per a saber si es tracta d’una àrea de risc; mantindre’s actualitzat a través de les previsions meteorològiques i les xarxes socials; protegir elements de la vivenda com portes, finestres o teulades, i tindre previst un kit d’emergència. Entre els elements que inclou este kit hi ha aigua embotellada, aliments no peribles, una llanterna, bateries, medicaments i una ràdio de piles, entre altres. Estes accions, apunta el document, “enfortixen la capacitat de la ciutadania, reduïxen l’impacte dels desastres i contribuïxen a construir comunitats més resilients”.

Pel que fa a la fase de resposta, la guia reitera que s’ha de seguir només fonts oficials, refugiar-se en zones segures, actuar amb calma i ajudar “si es pot”, sense posar-se en perill. “La teua ajuda pot salvar vides, però només si tu estàs primer fora de perill”, apunta. A més, diferencia entre les accions que s’han de prendre segons el tipus de risc, ja que canvien en gran manera depenent si es tracta d’una inundació, un incendi forestal o un terratrémol.

Finalment, pel que fa a la fase de recuperació, l’esborrany deixa clar que s’ha d’evitar accedir a les zones afectades i passar per zones perilloses, seguir en tot moment les indicacions dels professionals i consultar els punts d’infirmació habilitats, contribuir a la recuperació de la ciutat i cuidar la salut mental. En este últim apartat, emfatitzen que és normal sentir ansietat, tristesa o confusió després d’una emergència, per la qual cosa es dirigixen a la ciutadania perquè busque suport professional i parle del que sent amb persones de confiança.

També et pot interessar

Veure totes les activitats