El tercer niu de tortuga de la temporada deixa 79 ous en una platja d'Elx
La ràpida alerta ciutadana quan es va albirar l'animal va permetre activar el protocol per a salvaguardar el benestar de les cries
La platja dels Arenals del Sol, pertanyent al terme municipal d'Elx (Baix Vinalopó), és la localització on ha aparegut este divendres el tercer niu de tortuga marina a la Comunitat Valenciana en la temporada de 2025. Són exemplars de Caretta caretta, coneguda popularment com a tortuga babaua o bova. En esta ocasió, la femella ha post 79 ous, nou dels quals s'han traslladat a les incubadores de l'Oceanogràfic de València, mentre que la resta quedaran protegits en una platja il·licitana sota vigilància especialitzada.
L'avís de la troballa s'ha produït a mitjanit, quan tres joves que estaven a vora mar van vore una tortuga eixint de l'aigua. Immediatament van alertar l'112, seguint la pauta d'actuació establida per a esta mena de situacions. Gràcies a eixa reacció ciutadana es va poder activar el protocol d'actuació de la Xarxa d'Encallaments de la Comunitat Valenciana, que va ràpidament mobilitzar l'equip tècnic per a garantir una intervenció correcta, segons ha informat l'Oceanogràfic en un comunicat.
A la zona van desplaçar-se veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, investigadors de la Universitat de València (UV) i de la Universitat Politècnica de València (UPV), que van incorporar al queloni un emissor satel·litari per a seguir-li els moviments. També ha participat personal del voluntariat Xaloc, que col·labora en les tasques de custòdia i sensibilització. El seguiment satel·litari permetrà a l'equip investigador conéixer els desplaçaments d'este animal marí en temps real i detectar si fa nous intents d'implantació en la costa esta temporada.
Des de l'Oceanogràfic han remarcat que este nou niu confirma la freqüència de desovades de Caretta caretta en el litoral valencià, un fenomen que les veus expertes relacionen amb l'augment de les temperatures de la mar i l'adaptació de l'espècie a noves àrees de reproducció. La província d'Alacant i, en particular, les platges d'Elx i Dénia, s'estan consolidant com a "zones clau" per a la reproducció de l'espècie.
Així, la Fundació Oceanogràfic ha insistit en "la importància de la col·laboració ciutadana" en estes situacions i ha recordat que, "en cas de qualsevol albirament de tortuga marina, ha de contactar-se amb l'112, sense intervindre ni acostar-se a l'animal per a assegurar l'activació del protocol i protegir tant l'exemplar com la descendència".
Més llegit
-
La Guàrdia Civil remet a la jutgessa de la dana la telefonada en què l'Aemet va dir que la pluja anava cap a Conca el 29-O
-
L'Aemet activa l'avís groc per pluges localment fortes que poden anar acompanyades de pedra a l'interior nord de la província de València
-
Ingressen a la presó tres dels joves que van apallisar un xic quan s'interessava per la salut d'una xica a l'eixida d'una discoteca
-
Grans dinosaures a escala real viatgen des de la Patagònia mesozoica al CaixaForum de València
-
Divendres de vesprada, avisos per tempestes
-
CCOO i UGT es concentren davant de la patronal per a exigir a les empreses que frenen la sinistralitat laboral
Més vist
Més escoltat
-
15.10.2025 | 'Z/B Zweig/Bernanos', l'obra de teatre que explora la trobada imaginada entre els escriptors Stefan Zweig i Georges Bernanos
-
15.10.2025 | La vesprada d'À Punt | Primera Part
-
09.10.2025 | Amunt i avall | Cinquena Part
-
16.10.2025 | 90 minuts
-
16.10.2025 | Les notícies del migdia
-
15.10.2025 | Les notícies del migdia