'Reduflació': la pràctica comercial que t'interessa conéixer com a consumidor
Alguns fabricants redueixen el tamany de l'envàs o la quantitat de producte per a compensar l'increment dels costos de producció.
L'escalada en els preus de l'energia, el gasoil i les matèries primeres té un impacte en la nostra cistella de la compra. De fet, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que la inflació està arribant als supermercats d'una manera quasi imperceptible per a la clientela a través d'una pràctica empresarial coneguda com a 'reduflació', paraula fusiona els termes "reducció" i "inflació".
"Consisteix en reduir el tamany dels envasos per a ocultar en realitat un augment de preu. El consumidor pensa que hi ha un producte que ha disminuït en preu però el que en realitat té menys quantitat" ha explicat Silvia Huerta, delegada d'OCU València durant una entrevista en Les notícies del matí. Aquest actuació l'adopten alguns fabricants davant l'augment dels costos de materies primeres i ma d'obra. "Puge el preu per mantindre el mateix benefici o reduisc el tamany? Fan açò últim perquè és menys cridaner", afirma Huerta.
La reduflació consisteix a reduir el tamany dels envasos o la quantitat de producte per a compensar l'increment dels costos de producció
L'OCU va detectar aquest fet arran del darrer estudi de preus de supermercats. "Vam veure que un 55% dels productes havia pujat però en un 45% dels casos havia baixat el preu. En realitat, era una dada enganyosa perquè, encara que pareixia més barat, en realitat en l'envàs hi havia menys quantitat", ha explicat Huerta.
Pasta, margarina, cacau, yogurs, barretes de peix... Tot i que han detectat algun cas en productes d'higiene i drogueria, és sobretot en els productes d'alimentació on més han detectat aquesta pràctica que ens sol passar prou desapercebuda als consumidors.
Aquesta pràctica empresarial no és il·legal ni tampoc es pot considerar enganyosa "perquè en realitat, t'estan informant que el tamany del producte ha disminuït", ha aclarit la delegada d'OCU. Els consumidors podriem adonar-nos-en si pararem atenció als grams. "El que passa és que no ens fixem quasi mai en les quantitats perquè pensem que estan estandaritzades. En realitat, som compradors molt dolents i no ens fixem en eixos detalls".
"Aquesta pràctica no és enganyosa perquè en realitat, t'estan informant que el tamany del producte ha disminuït. El que passa és que som compradors molt dolents i no ens fixem en eixos detalls"
Des de l'OCU s'anima als consumidors a compartir en xarxes socials quan es troben aquestes situacions "per a que els consumidors veien si estem comprant un producte més barat o no, i dir si me'n vaig a un altre supermercat o compre un altre producte si m'interessa", ha resumit Silvia Huerta.
Pots escoltar l'entrevista completa en el següent podcast de Les Notícies del Matí on s'ha tractat el tema de l'actual escalada de preus i els seus efectes.
Més llegit
-
Les tempestes deixen ruixats intensos i ratxes de vent de fins a 130 quilòmetres per hora a l'interior d'Alacant
-
Els pediatres alerten del risc d’un dispositiu per a evitar les ennuegades
-
Detenen tres hòmens per intentar robar en una sucursal bancària de Benifaió fent un butró en una casa abandonada
-
El veïnat de Catí pot tornar a casa per l’evolució favorable de l’incendi de Tírig
-
L’incendi de Tírig ja afecta 684 hectàrees i obliga a evacuar Catí de manera preventiva
-
El terratrémol a Colòmbia deixa almenys 111 morts i 87 ferits, segons el president