Paco Salom, alcalde de Carcaixent, sobre la retirada de la tomba nazi: "És una qüestió de normalitat democràtica"
L'ajuntament vol expropiar el panteó on es troba Luburic, responsable dels camps de concentració nazis a Croàcia, on van morir assassinades 600.000 persones.
Es tracta d'acabar amb un "protagonisme injustificat" perquè és "una qüestió de normalitat democràtica". Són declaracions en Les notícies del matí de l'alcalde de Carcaixent, Paco Salom, en referència a la tomba nazi i a la placa franquista que romanen al cementeri del municipi. La primera pertany a Vjekoslav Luburic, general responsable dels camps de concentració nazis a Croàcia, on van morir assassinades 600.000 persones.
En acabar la Segona Guerra Mundial, es va refugiar a Espanya amb l'ajuda de la dictadura de Franco, va viure a Benigànim i a Carcaixent, on va fundar una impremta a través de la qual difonia les seues idees supremacistes croates. Va morir a la localitat de la Ribera Alta el 20 d'abril de 1969 i va ser soterrat en un panteó al cementeri. El consistori vol "normalitzar la situació" i és per aquest motiu que ha iniciat els tràmits per a retirar tant la tomba com una placa franquista.
Després de passar per la Generalitat, l'ambaixada de Croàcia, el contacte amb la família i fins i tot la col·laboració d'un periodista croata, el consistori ha decidit iniciar un expedient d'expropiació del panteó, que assenyala que és un domini públic d'ús privatiu. "Tenen un protagonisme injustificat; volem que deixe de ser símbol del nazisme i de l'exaltació d'aquesta ideologia", ha assegurat Salom.
L'alcalde ha explicat com aquest cas ha passat a formar part de "l'anecdotari del poble", d'aquella persona que li deien Vicent Pérez i que tothom coneixia com El Polaco. Recorda les persones estrangeres que venien a retre-li homenatge, encara que assenyala que es tracta d'un tema que "no té especial protagonisme en la vida del municipi". Hui dia diu que encara apareixen de tant en tant flors a la tomba, de vegades de familiars; d'altres, enviades des de lluny.
Més llegit
-
Una desfilada de devoció per a teixir un crit de pau
-
Vota per la millor crítica d'À Punt – Falles 2026
-
Carsí es disculpa per no acabar falles i lamenta "la falsa lucidesa d'un taller moribund que no va donar més de si"
-
Ferit greu un xiquet de dos anys que va caure del balcó d'un edifici a Catarroja
-
La Comunitat Valenciana s’acomiada del ponent amb un augment de la nuvolositat i un descens de la temperatura
-
El món faller obri la porta a una tercera sessió de l’Ofrena
Més vist
Més escoltat
-
17.03.2026 | 90 minuts
-
18.03.2026 | Les notícies del migdia
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Primera Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Segona Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Quarta Part
-
17.03.2026 | La vesprada d'À Punt | Ofrena 2026 | Tercera Part