L’incendi de l’Alt Millars crema en cinc dies 4.300 hectàrees i continua sense control
El canvi de vent allunya el foc de la serra d’Espadà durant la vesprada, però posa de nou en perill la Font de la Reina i Montanejos
L’incendi forestal de Vilanova de Viver (l’Alt Millars) continua sense controlar cinc dies després d'iniciar-se i ha arrasat ja 4.300 hectàrees (una superfície d’uns 50 quilòmetres). El vent erràtic i canviant ha dificultat les labors dels efectius de bombers durant la matinada d’aquest dilluns després de reviscolar a causa de les fortes ràfegues de mestral, de 50 km/h, que han bufat durant tot el dia a la zona de l’incendi i en direcció a la costa. De fet, ha fet variar els punts d'atenció en la lluita contra el foc, que a primeres hores de la vesprada era la serra d'Espadà i a primeres hores de la nit l'han situat a la Font de la Reina (Alt Palància) i Montanejos (Alt Millars).
La consellera de Justícia, Gabriela Bravo, de fet, ha detallat en la seua última intervenció aquest dilluns que hi ha dos nous punts crítics: la zona entre Montant i la Font de la Reina; i entre Montant i Montanejos, que a partir de les 19:00 hores han patit un canvi de vent de sud-est, que ha desviat el foc. Bravo ha comparegut davant dels mitjans al centre de comandament avançat de Barraques a les 20:30 hores, després de l’última reunió amb els tècnics i amb les últimes informacions arreplegades pels mitjans aeris en un últim vol de reconeixement.
La consellera ha descrit l’incendi com “molt actiu i amb molta intensitat, amb flames de gran voracitat i molt virulentes”. Bravo ha lamentat que “la meteorologia no ha ajudat”, i encara que “la serra d’Espadà ja no és la principal amenaça”, ha recordat que “en qualsevol moment el vent pot tornar a activar els punts calents”.
Durant aquest matí, l’avanç de les flames havia superat la CV-195, concretament el quilòmetre 18 a l’altura de Montant i ha posat en perill el parc natural de la Serra d’Espadà. “Han sigut moments molt crítics, però teníem mitjans i s'ha evitat que les flames afecten cap habitatge de Montant”, ha valorat Bravo. El vent ha obligat a evacuar també de manera preventiva huitanta persones més de Torralba, Pavies i Figueres. Amb aquests, el nombre de persones evacuades puja a vora 1.600. El fum ha obligat a confinar el veïnat de Caudiel durant unes hores, si bé un nou canvi de vent i una brisa més freda des de la costa els ha permés tornar a eixir abans de les 21:00 hores.
Una nit amb més humitat i menys vent
Per a la nit de dilluns, les previsions són relativament millors, “amb més humitat, menys vent i menys temperatura”, tal com ha comentat la consellera i han confirmat des d’Aemet, tot i que no s’espera pluja ni a mitjà ni a llarg termini. Tots els mitjans terrestres estaran desplegats i continuaran amb tasques de refredar les zones calentes que detecten els drons de l’UME. Pel matí d'aquest dimarts eprendran el treball els mitjans aeris . “L’objectiu és evitar l’avanç del foc a la Font de la Reina i Montanejos i la Fuente de Los Baños”, ha insistit Bravo. Demà s’espera vent de ponent durant la primera part del matí, “sense alta velocitat”. A més, ha destacat que la zona de la Fuente de Los Baños de Montanejos està "ara mateix molt més controlada", i els mitjans estan "treballant, refrescant i segellant per a evitar l'avanç" de les flames.
La consellera també ha explicat que han començat les gestions amb les empreses hidroelèctriques per a recuperar el fluix de connexions elèctriques, tallades a les zones on el foc estava actiu. Així i tot, “en aquest escenari no ens plantegem la tornada dels veïns”, ha advertit Bravo. “Sabem que és un sacrifici, però prenem aquestes decisions per a garantir la protecció de les persones” ha dit.
Més llegit
-
Sánchez diu que no "tirarà la tovallola" després de dir que és un polític net i Feijóo li demana que torne el botí i convoque eleccions
-
Controlat l'incendi a l'avinguda del Port de València amb almenys setze ferits per inhalació de fum
-
El Consell autoritza d’urgència obrir les comportes de l’Albufera per a millorar l’aigua i abaixar la temperatura
-
Atenció a les pluges localment fortes de dimecres
-
Un accident en la V-30 i l'avaria d'una ambulància en l’A-7 a Alginet deixen cues quilomètriques en plena hora punta
-
El virulent incendi de l'avinguda del Port obliga a reallotjar 45 veïns mentre s'investiguen les causes
Més vist
Més escoltat
-
08.07.2025 | Línia de fons
-
08.07.2025 | 90 minuts
-
08.07.2025 | Queda't amb mi | Primera Part
-
08.07.2025 | Inma Coma, cátedra IAvis a l’ETSE
-
07.07.2025 | El documental 'Espías del Káiser. Submarinos en las costas valencianas'
-
08.07.2025 | La ciència de la longevitat, una guia sobre com viure millor mentre envellim.