Directes
Ara en la televisió
VA DE BO
Ara en la ràdio
L'HORA DE LA CULTURA

Els hàbits de lectura digital escolar disminuïxen la motivació lectora, segons un estudi

La investigació vol estendre els hàbits de lectura de la infància més enllà dels textos impresos tradicionals

Una xiqueta davant una prestatgeria de llibres / À PUNT NTC

Un estudi de l'Estructura d'Investigació Interdisciplinària (ERI) de Lectura de la Universitat de València (UV) conclou que els hàbits de lectura digital acadèmica entre l'alumnat de primària no causen pitjor comprensió, però sí que disminuïxen la futura motivació lectora.

L'estudi, publicat en Developmental Psychology, una de les revistes de referència de l'American Psychological Association, el van elaborar entre el 2022 i el 2024 sobre 908 estudiants de primària a Espanya de nou a dotze anys. "És el primer estudi longitudinal que examina tres variables, com són hàbits lectors, comprensió i motivació lectora al llarg del temps", ha informat la UV en un comunicat.

El seguiment a l'estudiantat de quart a sisé curs de Primària indica una relació positiva entre la comprensió lectora i la motivació lectora estable al llarg del temps.

L'estudi destaca que els hàbits lectors digitals no van mostrar una relació causal significativa amb la comprensió lectora, en línia del que s'ha mostrat amb una metaanàlisi prèvia, ha explicat Lídia Altamura, primera signant de l'article i investigadora de l'ERI-Lectura del Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la UV.

No obstant això, es va controlar el nivell d'accés als dispositius digitals a escola, i es va detectar que, quan no estaven supervisats, els estudiants que llegien digitalment amb finalitats acadèmiques podien vore dificultada la futura motivació intrínseca per a la lectura.

"Com que esta mena de lectura té com a objectiu satisfer demandes acadèmiques (completar deures, estudiar) també és raonable observar un efecte negatiu sobre la motivació intrínseca, que reflectix l'impuls intern del plaer", arreplega l'article, en el qual també participen Cristina Vargas i Ladislao Salmerón, del Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la UV.

Davant d'estos resultats, l'equip investigador proposa integrar adequadament les pràctiques de lectura digital en les primeres etapes del desenvolupament i emfatitzen la necessitat d'una instrucció estructurada per a ajustar que els estudiants puguen beneficiar-se plenament dels avanços digitals.

Esta investigació, en la qual també participa la Universitat de Wuppertal (Alemanya), naix de la necessitat d'estendre els hàbits de lectura de la infància més enllà dels textos impresos tradicionals, amb l'emergència de noves pràctiques i formes a través de dispositius digitals, una àrea de coneixement molt poc estudiada, han indicat les mateixes fonts.

També et pot interessar