El govern espanyol declara l'emergència nacional pels incendis de Madrid i Àvila
El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, assumirà la direcció de l'emergència i la coordinació dels recursos per a l'extinció dels incendis forestals declarats a Villa del Prado i San Martín de Valdeiglesias (Madrid) i Burgohondo (Àvila)
El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va declarar en la nit de dijous l'emergència nacional a la Comunitat de Madrid i a la província d'Àvila (Castella i Lleó) per l'evolució dels incendis forestals declarats en Villa del Prado i San Martín de Valdeiglesias (Madrid) i Burgohondo (Àvila). Arran de la declaració, que té com a únic precedent l'apagada del 28 d'abril de 2025 a la península Ibèrica, Grande-Marlaska assumirà la direcció i coordinació de l'emergència i la gestió dels recursos de totes les administracions (estatal, autonòmica, provincial i local), en aplicació de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil. La direcció operativa s'ha encomanat al cap de la Unitat Militar d'Emergències (UME).
Interior va adoptar la decisió després que la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, reclamara l'emergència nacional (passar a situació operativa 3) "per la gravetat i simultaneïtat d'incendis forestals en 3 comunitats autònomes" i la possibilitat que l'incendi d'Àvila agreujara la situació del de San Martín de Valdeiglesias.
Precisament Interior explica l'adopció de l'emergència nacional per la "concurrència d'estos incendis, juntament amb unes condicions meteorològiques especialment adverses i la necessitat de mobilitzar un important volum de recursos de diferents administracions públiques, factors que han incrementat la complexitat de les labors d'extinció i de protecció civil". També s'ha valorat "l'existència d'evacuacions preventives, l'amenaça sobre nuclis de població i el potencial impacte supraterritorial".
Marlaska ja es va desplaçar dijous a la nit al centre de comandament avançat, que s'ha ubicat en la localitat madrilenya de Cenicientos per a seguir l'evolució dels focs que afecten la Comunitat de Madrid i les dos regions limítrofes: Castella i Lleó i també Castella-la Manxa, a causa d'un incendi a Almorox (Toledo). El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, presideix este divendres una reunió del Comité Estatal de Coordinació i Direcció del Pla Estatal d'Emergències per a avaluar la situació.
Evolució desfavorable durant la nit
El govern regional madrileny considera la situació "crítica" pels tres incendis d'extrema gravetat "actius" (Villa del Prado, San Martín de Valdeiglesias i el de la localitat toledana d'Almorox), cap d'ells "controlat", que han motivat l'evacuació de més de 10.000 persones de quatre municipis i el tall de cinc carreteres autonòmiques. Fonts de l'executiu madrileny citades per EFE advertixen que els focs tenen ara "un potencial d'avanç sense capacitat d'extinció". Els dos que afecten Madrid han tingut una evolució desfavorable durant la nit, encara que s'ha limitat el seu avanç.
Més llegit
-
Sensacions tèrmiques de fins a 63 °C i esclafits tèrmics en el pic de l'onada de calor
-
Més de 13.000 persones acompanyen La Fúmiga en el seu últim concert a Alzira
-
Pérez Llorca i Sánchez consideren que l'acord entre Ford i Geely "posa fi a la incertesa" i és "futur"
-
Continua la calor, però arriben canvis
-
Desarticulat a Castelló de la Plana un grup criminal dedicat a estafes bancàries amb vora 2.000 possibles víctimes
-
“Make Spain Great Again”: la polèmica per la gorra de Ferran Torres arriba a la Casa Blanca
Més vist
-
23.07.2026 | Informatiu nit | L'oratge
-
23.07.2026 | Informatiu nit
-
Asesinato en la Alta Provence
-
23.07.2026 | Cantem! | Quarts de final 2: l'Alcúdia-Benifaió
-
23.07.2026 | Informatiu migdia
-
La Nucia torna a l'edat mitjana per a commemorar el 321 aniversari de la Carta Pobla que els atorgava la independència