Es dupliquen els ciberincidents gestionats per la Generalitat, que ja superen els 3.500 en un any
El Centre de Ciberseguretat valencià va rebre 36.400 milions d’alertes de seguretat el 2024, encara que només 3.512 van requerir intervenció, la majoria amb finalitats fraudulentes
Els ciberincidents gestionats per la Generalitat quasi s’han duplicat en l’últim any. Segons l’informe anual del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), el 2024 s’han rebut 36.400 milions d’alertes de seguretat, de les quals 3.512 han requerit actuació manual. Això suposa un increment del 96% respecte a l’any anterior.
El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), Javier Balfagón, ha explicat este divendres que gestionar un ciberincident no implica necessàriament que el sistema haja sigut vulnerat, sinó que “ha calgut actuar més enllà de la detecció automàtica”.
La meitat dels incidents són intents de frau
Dels més de 3.500 incidents, gairebé la meitat (1.951) corresponen a intents de frau digital, sobretot a través de campanyes de phishing. També s’han comptabilitzat 422 casos d’intrusió, 345 per codi maliciós i 183 per compromís d’informació, categoria que s’ha reduït un 44% respecte al 2023. Segons Balfagón, “això demostra una major eficàcia dels sistemes de defensa”.
L’informe assenyala que la intel·ligència artificial s’utilitza cada vegada més per a personalitzar i fer més sofisticats els ciberatacs. En molts casos, els delinqüents fan servir correus electrònics amb dominis legítims, però que contenen enllaços a fitxers maliciosos, sovint camuflats en arxius executables o comprimits.
Els correus fraudulents continuen sent el principal vector d’entrada dels atacs, i sovint es fan passar per organismes públics, entitats bancàries o plataformes digitals per a robar dades i credencials.
Els atacs també provenen de grups organitzats
Entre els ciberatacs registrats en el primer semestre del 2024, destaquen els atacs de denegació de servei (DDoS) atribuïts al grup prorús NoName057, que van afectar alguns portals institucionals. No obstant això, van tindre un impacte limitat.
Pel que fa a l’origen dels atacs, l’informe cita els Estats Units, la Xina i Rússia com els principals focus, malgrat que també adverteix que els ciberdelinqüents sovint oculten la ubicació real mitjançant tècniques d’encobriment.
Més llegit
-
À Punt estrena l’exitosa sèrie britànica ‘Doc Martin’, una comèdia diària per a les vesprades d’estiu
-
Les farmàcies estudien fer vaga pels impagaments: "Hem de demanar préstecs per a sufragar la despesa de la Seguretat Social"
-
Moren tres banyistes a les platges de Gandia, Dénia i Benissa
-
Qui, quant i com acollir-se a les noves tarifes del transport públic que entren en vigor este dimarts?
-
Laura Morell, sobre la llei Bolaños: “La reforma només pretén el control des de dins del poder judicial”
-
Els senyals de trànsit s'adapten als nous temps
Més vist
-
Informe | La Laboral de Xest
-
30.06.2025 | A la fresca
-
29.06.2025 | Entrada de Moros i Cristians de Benissa | Primera part
-
29.06.2025 | Entrada moros i cristians de Benissa | Segona Part
-
Carles Alberola recorda la Universitat Laboral de Cheste: “Era un paradís”
-
La Universitat Laboral de Cheste, ciutat educativa de primer nivell
Més escoltat
-
30.06.2025 | Línia de fons
-
27.06.2025 | L'estiu 'A la fresca' amb Eduard Forés i Maria Fuster
-
30.06.2025 | Luís Fernández, VIELCA INGENIERÍA
-
30.06.2025 | “Fil d’Irene”, el calvari de les dones migrants llatinoamericanes que busquen una nova vida als Estats Units
-
30.06.2025 | 90 minuts
-
29.06.2025 | Amunt i avall | Tercera Part