Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

La Comunitat Valenciana, segona autonomia amb més alumnat estranger no universitari, el 18,5%

Els estudiants internacionals ja representen quasi el 13% del total a Espanya i compensen el descens de la natalitat que per primera vegada en una dècada ha arribat a l’ESO

Una professora dona classe en una aula en una imatge d'arxiu / Europa Press

La Comunitat Valenciana és la segona autonomia amb més alumnat estranger, amb un 18,5% del total, només per darrere de les Illes Balears (19%) i per davant d’Aragó (16,7%), La Rioja (16,6%) i Catalunya (16,5%). En l’altre extrem, Ceuta (3,6%), Extremadura (4,5%) i Galícia (6,3%) són les regions amb menys proporció.

Segons les dades avançades pel Ministeri d’Educació corresponents al curs 2024-2025, a Espanya s’han matriculat 8,3 milions d'alumnes en l’ensenyament no universitari, dels quals 1,1 milions tenen nacionalitat estrangera, 48.777 més que el curs anterior. La majoria d’estos estudiants provenen d’Amèrica Central i del Sud (38,4%), seguits pels europeus (28,4%) i els africans (23%).

El descens de la natalitat arriba a la Secundària

Per primera vegada en una dècada, l’alumnat matriculat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) ha baixat: enguany hi ha 13.353 estudiants menys respecte del curs anterior. Una caiguda del 0,6% provocada pel descens de la natalitat, que ja afecta la primària, on la matrícula ha baixat un 1,7%.

Tot i això, la disminució ha sigut parcialment compensada per l’increment constant d’alumnat estranger, que ja representa quasi el 13% del total i ha augmentat un 7% en l'ESO, amb 18.896 alumnes més.

L’investigador de Funcas i professor de la Universitat Rey Juan Carlos, Ismael Sanz, apunta que l’efecte de la immigració continuarà impulsant les matriculacions els pròxims anys, gràcies a l’arribada de prop de tres milions de persones des de 2022.

Sanz també relaciona la reducció d’alumnes amb la disminució del percentatge de repeticions de curs, que ha baixat sis dècimes fins al 7%: “Això fa que hi haja menys estudiants en secundària”.

L’FP continua disparada, especialment el grau mitjà

La formació professional segueix guanyant pes en el sistema educatiu espanyol. Este curs s’hi han matriculat 1,18 milions d’alumnes, 53.121 més que l’anterior. El grau mitjà s’ha incrementat en quasi 19.000 estudiants, fins als 470.096, mentre que el grau superior supera els 626.000 i s’acosta a les xifres de batxillerat, que només el supera en 78.000 alumnes. El grau bàsic també manté la tendència a l’alça, amb cada vegada més joves que opten per estos cicles des de tercer i quart d’ESO.

Malgrat tot, el repte continua sent la permanència. El 26,4% de l’alumnat d’FP mitjana no finalitza el cicle i el 21,3% dels estudiants d’FP bàsica no apareix matriculat el curs següent. Esta taxa d’abandonament s’eleva al 34,4% quatre anys després de l’inici.

També et pot interessar

Veure totes les activitats