Directes
Ara en la televisió
À PUNT NOTÍCIES MIGDIA

Primer balanç del pla estatal antiestafes telefòniques i per SMS: quasi 48 milions bloquejades

El ministre de Transformació Ecològica, Óscar López, avança la creació d'una base de dades gestionada per la CNMC en què hauran de registrar-se totes les entitats que usen missatges amb codi alfanumèric

El ministre López, este dilluns / Jesús Hellín (Europa Press)

Els operadors de telecomunicacions, des del 7 de març —data en la qual va entrar en vigor el pla contra les estafes telefòniques i per SMS aprovat pel Govern d'Espanya—, han bloquejat 47.971.400 telefonades i 2.212.950 SMS que amagaven un frau. Estes dades les ha anunciades el ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, Óscar López, en una roda de premsa este dilluns per a fer balanç. Segons ha remarcat, des que al juny es va posar en marxa el segon paquet de mesures, s'ha vist "un increment del 85% de telefonades bloquejades i del 87% en SMS".

La segona bateria d'iniciatives implementada en el marc del pla estatal contra estafes telefòniques consistia en la prohibició a les empreses i entitats públiques a efectuar telefonades comercials a través de mòbils. A més, els operadors de telecomunicacions també han de bloquejar les d'origen internacional que simulen haver-se originat en un número espanyol, excepte les dels clients en itinerància (roaming). La mesura es va fixar tenint en compte que les telefonades fraudulentes solen provindre de països estrangers, com els Països Baixos o el Regne Unit. Així i tot, Óscar López ha admés que estan al corrent que hi ha telefonades que entren directament amb el prefix d'un país estranger però que estan "treballant en això".

Ara, les cridades comercials només poden fer-se des de números amb prefixos geogràfics, reservats específicament per a esta mena de comunicacions, o des de números 800 i 900, als quals ara es permet que puguen fer telefonades, i no sols rebre-les.

El ministre ha agraït el treball de col·laboració de les operadores de telecomunicacions, que "estan complint rigorosament", i ha recordat que des de març s'han bloquejat 235.600 cridades diàries i 10.000 SMS. I la mitjana diària des de juny, segons ha dit, ha ascendit a 434.915 telefonades i 18.666 SMS.

Més mesures en 2026

López, a més d'avaluar l'impacte de les iniciatives que ja hi ha en vigor, ha ressaltat que encara queda una última mesura per posar en marxa el juny de 2026. Es tracta de la creació d'una base de dades gestionada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) en la qual qualsevol entitat pública o privada que vulga usar missatges amb codi alfanumèric haurà d'estar registrada. Segons ha explicat el ministre, així tractaran d'evitar que la ciutadania reba SMS "que suposadament són de correus, de la DGT" o d'empreses privades, però que en realitat són falsos.

Quant al cost del pla, el titular de la cartera de la Transformació Digital creu que no ha de ser molt elevat perquè "és senzillament aplicar dins de cada teleoperadora les instruccions que ha donat el govern" i que, en cas que les empreses hagen d'adaptar el centre de telefonades, no suposarà molt d'esforç econòmic.

Facua demana més sancions i indemnitzacions

L'associació Facua-Consumidors en Acció ha recordat que, a pesar que s'ha posat en marxa el pla estatal contra estafes telefòniques, "multitud de consumidors continuen rebent cridades comercials no sol·licitades pràcticament cada dia, perquè l'ordre ministerial no va incloure el bloqueig d'esta mena de comunicacions des de les numeracions fixes amb prefix geogràfic". L'entitat considera que les mesures adoptades pel govern central són "clarament insuficients" i per això reclama un canvi normatiu que contemple sancions per a les empreses que es lucren amb el correu brossa telefònic i indemnitzacions per a aquelles persones que siguen víctimes d'esta classe de pràctiques.

També et pot interessar

Veure totes les activitats